Lady Bird (2017)

Recensie Lady Bird CinemagazineRegie: Greta Gerwig | 94 minuten | komedie, drama | Acteurs: Saoirse Ronan, Laurie Metcalf, Tracy Letts, Lucas Hedges, Timothée Chalamet, Beanie Feldstein, Lois Smith, Stephen Henderson, Odeya Rush, Jordan Rodrigues, Marielle Scott, John Karna, Jake McDorman, Bayne Gibby, Laura Marano, Marietta DePrima, Daniel Zovatto, Kristen Cloke, Andy Buckley

Haar naam is Christine maar ze noemt zich Lady Bird. Je moet toch wat, als 17-jarige roodharige postpuber in de suffe stad Sacramento. Niet alleen haar stad is suf, maar ook haar vader, broer, schoonzus, klasgenoten, leraren, wie niet eigenlijk. Haar moeder is al helemaal een ramp, aldus Christine, excuus, Lady Bird. Ze is de eerste om toe te geven dat haar schoolresultaten niet optimaal zijn maar ze heeft grootse plannen. Weg uit Sacramento en op naar een studie in het veel hippere oosten van Amerika. En terwijl onze opstandige heldin haar plannen smeedt, verwaarloost ze haar beste vriendin, komen haar ouders in financiële problemen en loopt ze wat jongens tegen het lijf die het net niet hebben.

Dit opgewekte en aandoenlijke coming-of-age-verhaal brengt twee van Amerika’s grootste talenten bij elkaar. Regisseuse Greta Gerwig kennen we als actrice in topfilms als ‘Francis Ha’ en ‘20th Century Women’. Actrice Saoirse Ronan (‘Atonement’, ‘Brooklyn’) vormt met Elle Fanning zo’n beetje de top van haar generatie. Dan zijn ook de bijrollen nog prima bezet en ademt de film het aantrekkelijke milieu van Iers Amerika. Dat moet dan toch allemaal goed komen?

Dat komt het ook. ‘Lady Bird’ is een coming-of-age met allemaal bekende elementen (ruzie met ouder, eerste keer seks, dronken worden, crush op de coole bassist van een hippe band) maar de uitwerking hiervan is bovengemiddeld. Humor en drama wisselen soepeltjes af, de dialogen zijn ijzersterk, de bij-personages zijn net iets markanter dan gebruikelijk en over het acteren hebben we het al gehad.

Qua toon, humor en intelligentie schurkt ‘Lady Bird’ dicht aan tegen een film als ‘Juno’. Maar waar ‘Juno’ over zwangerschapsperikelen gaat, is ‘Lady Bird’ een film over de behoefte aan stevige wortels (familie, vrienden, kerk en stad). Die thematiek ligt er nooit bovenop, maar schuilt onder al die ontroerende, opgewekte en malle scènes en schemeren door de gedoemde pogingen van onze heldin om juist die wortels te ontvluchten. Haar moeder te ontvluchten. Zichzelf te ontvluchten.

Met ‘Lady Bird’ heeft Greta Gerwig een prima debuut afgeleverd dat je met een continue glimlach op je gezicht uitzit. Dat de keuze voor zo’n coming-of-age-drama misschien wat veilig is? Dat Ronan de trekken en leeftijd heeft om eens voor een zwaardere rol te gaan? Helemaal waar. En helemaal geen reden om deze film te skippen.

Bioscooprelease: 5 april 2018
DVD- en blu-ray-release: 8 augustus 2018