Le fabuleux destin d’Amélie Poulain (2001)

Recensie Le fabuleux destin d'Amélie Poulain CinemagazineRegie: Jean-Pierre Jeunet | 122 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz, Serge Merlin, Urbain Cancelier, Rufus, Lorella Cravotta, Jamel Debbouze, Clotilde Mollet, Claire Maurier, Isabelle Nanty, Dominique Pinon, Artus de Penguern, Yolande Moreau, Michel Robin, Maurice Bénichou

Als pure chocolade van Droste, zo is Amélie een meisje in haar meest pure vorm. In haar jeugd verstoken van alle contacten van de buitenwereld is zij volledig overgeleverd aan haar eigen fantasie, die zowel grappig als herkenbaar is en bovenal zeer schattig. Zodra de tijd rijp is, vertrekt ze van het afgelegen landweggetje naar de avontuurlijke grote stad, waar ze ondanks haar verlegenheid, veel ontmoetingen heeft met bijzondere mensen. Contacten verlopen alleen niet altijd op de meest voor de hand liggende manier. Regelmatig construeert ze zeer gecompliceerde en weluitgedachte rendez-vous voor mensen in haar omgeving, die altijd wel een beetje geluk kunnen gebruiken. Aan deze constructies is ze een dagtaak kwijt, maar enfin, het maakt het leven wel spannender. Ook al belemmert het haar zelf behoorlijk in het maken van contact met haar grote liefde.

Het begin van de film zet al meteen de toon voor de hele film, waarbij schijnbaar onzinnige informatie zeer veel indruk kan maken en de verhaallijn verder doorspekt blijft van zeer vindingrijke grapjes. Scriptschrijfster Anne Wermelinger heeft de zeer typerende gedachten van spelende meisjes uitgewerkt, die regisseur Jean-Pierre Jeunet in uiterst beeldende vorm heeft neergezet. Gebeurtenissen zijn zoals je het soms zou wensen of je je in gedachten voorstelt, maar zich natuurlijk in werkelijkheid bijna nooit voordoen. De trucage in de film is ook van superieur belang. Geweldig is het moment dat Amélie letterlijk van ellende als een plasje water op de grond valt. Het versnellen van het beeld en de grapjes die worden uitgehaald met levenloze dingen maken de film ook zeer humoristisch. De inrichting van kamers en ruimtes in de film is zoals elk meisje het zou willen. Er hangt een ook gelige gloed over de hele film die het zoete element nog eens aanzet en de gezellige trekzakmuziek zorgt voor die typische Franse sfeer. Audrey Tautou is uiterst goed gecast voor de rol van Amélie met haar zeer treffende expressie en geweldige uitstraling. Het vormt allemaal een zeer harmonieus geheel, waarbij alles overdreven is. Inclusief de typetjes. Zeer realistisch is alleen Lucièn van de groentewinkel, die als zwakzinnige perfect past in de bizarre wereld van Amélie. Deze rol is werkelijk uitzonderlijk goed gespeeld door Jamel Debbouze.

Amélie is een film die je rustig een paar keer kan zien zonder dat hij gaat vervelen, omdat de korte scènes afzonderlijk net zo bijzonder zijn als de film in zijn geheel. Het is een film die past in een lijn van films die de laatste jaren in Frankrijk zijn verschenen en is daardoor niet uniek, maar het is wel een heerlijke voel-je-goed-film, waarna je een zekere behoefte krijgt in kattenkwaad. Het is een film die je toch eigenlijk wel gezien moet hebben.

Saskia Bruins

Waardering: 4

Bioscooprelease: 6 december 2001
Bioscooprelease: 27 januari 2022 (re-release, 20th anniversary)
DVD- en blu-ray-release: 19 april 2023 (20th anniversary edition)