Liza Marklund’s Annika Bengtzon – Prime Time (2012)

Regie: Agneta Fagerström-Olsson | 90 minuten | drama | Acteurs: Malin Crépin, Björn Kjellman, Leif Andrée, Kajsa Ernst, Erik Johansson, Felix Engström, Richard Ulfsäter, Moa Gammel, Josephine Bornebusch, Maria Kulle, Göran Stangertz, Gustav Levin, Jakob Hultcrantz Hansson, Malin Buska, Anneli Martini, Anna Åström, Daniel Larsson, Andreas Rothlin-Svensson, Marika Lindström, Mia Benson, Elvira Franzén, Edvin Ryding, Said Legue, Peter Jansson, Anna Littorin, Sanna Maria Patjas, Philip Martin, Niki Nordenskjöld, Jonathan Lundberg

Liza Marklund, de schrijfster van de veel verkochte boeken met roddel-/misdaadjournaliste Annika Bengtzon in de hoofdrol, werkte zelf ook ooit een aantal jaren als journalist voor één van de landelijke opererende Zweedse tabloids, Expressen.

In het tegenvallende ‘Prime Time’, deel II uit de DVD box “Liza Marklund’s Annika Bengtzon – Seizoen 1″ die zes avonturen van Bengtzon bevat, wordt de bekende televisiepersoonlijkheid Michelle Carlsson dood aangetroffen in een mobiele regiekamer. Op de filmlocatie voor de laatste aflevering van de talkshow ‘Het Slot’ bevinden zich tien getuigen. Wie heeft de trekker overgehaald? Annika Bengtzon (Malin Crépin) racet naar de plaats van misdaad, tegen de wens van haar partner Thomas (Richard Ulfsäter) in. Want diens moeder heeft een groot diner in petto voor vrienden en familie in het kader van Walpurgis (meidag), een Zweedse feestdag. Ach ja, dat brengt leven met de ambitieuze Annika met zich mee. Altijd prevaleert ‘het werk’ boven ‘het meisje’.

Enfin, op de crimescène blijkt Annika’s goede vriendin Anne Snapphane (Moa Gammel) de hoofdverdachte. Op foto’s, gemaakt tijdens de afterparty door Annika’s collega Patrik Nilsson (Erik Johansson), poseert zij met het gebruikte moordwapen. Maar als kijker weet je dan al dat het natuurlijk niet deze ‘logische’ dader zal blijken te zijn, ondanks haar karakter van dronken neuroot en het feit dat ze stikjaloers is op Michelle. Nee, ook de andere mensen die nauw betrokken waren bij de snelle opkomst van de grillige mevrouw Carlsson hebben zo hun redenen om haar definitief het zwijgen op te leggen. Zoals getrouwde ex-vriend Stefan (Jakob Hultkranz Hanson), haar veeleisende manager Sebastian (Gorän Stangertz), de verbitterde producer Karin Bellhorn (Maria Kulle) en de nazistische Hannah Persson (Malin Buska). Michelle, die het tijdens de afterparty wel heel erg goed blijkt te kunnen vinden met popster Johnny Essex, heeft gedurende haar stormachtige carrière op aardig wat teentjes getrapt. Ach ja, sommige mensen betalen een hoge prijs voor roem…

Helaas is: ‘Prime Time’ niet spannend genoeg. Veel personages lukt het niet om uit het bordkarton te stappen. Vooral Stefan, Sebastian en Hannah weten weinig te maken van hun stereotype tekstregels. De aflevering volgt het beproefde detectivestramien. Zou het dan? Of toch? De verhaallijn, gevuld met enkele grote gaten, is niet sterk. De uiteindelijke dader kan al ruim voor het sluiten van de markt worden aangewezen. Het is allemaal niet pakkend. De volgende keer iets meer explosiviteit en originaliteit graag. ‘Liza Marklund’s Annika Bengtzon – Prime Time’ is te vlak. Kortom: een onvoldoende.

Ruud Stift

‘Liza Marklund’s Annika Bengtzon – Prime Time’ verschijnt dinsdag 26 juni 2012 op DVD (DVD box “Liza Marklund’s Annika Bengtzon – Seizoen 1”).