Loft (2010)

Regie: Antoinette Beumer | 110 minuten | thriller | Acteurs: Barry Atsma, Fedja van Huêt, Jeroen van Koningsbrugge, Gijs Naber, Chico Kenzari, Anna Drijver, Sallie Harmsen, Katja Herbers, Kim van Kooten, Hadewych Minis, Lies Visschedijk, Carolien Spoor, Charlie Chan, Jamie Grant

Op 22 oktober 2008 ging de Vlaamse thriller ‘Loft’ in première, onwetend dat hij in de maanden daarna alle bezoekersrecords zou verbreken. De ingenieuze plot, de combi van erotiek en misdaad, het ensemble topacteurs en de smaakvolle vormgeving verdreven ‘Koko Flanel’ van de eerste positie als bestbezochte Vlaamse film aller tijden. Recensies ronkten en een Hollywoodremake leek een kwestie van tijd.

Dat die Hollywoodremake er niet van is gekomen, ligt misschien aan de gaatjes in de plot of aan de vele bochten die het verhaal op het eind neemt. Een Nederlandse remake is er nu wel, een remake die op commerciële gronden is te billijken: het origineel is nooit in Nederland uitgebracht en het verhaal is eenvoudig te verplaatsen van Antwerpen naar Amsterdam.

Met die Nederlandse verfilming heeft ‘Loft’ alsnog een Hollywoodbehandeling gekregen. De subtiliteit van het Vlaams origineel maakt plaats voor een robuuste Nederlandse benadering. Waar de Vlaamse film opent met een mysterieuze val en een wandeling op de kade, opent de remake met een knallend schrikeffect en een oversteek in een motorboot. Waar de Vlaamse film eindigt met melancholieke klanken, eindigt de Nederlandse met een oppervlakkige popriedel. Waar het Vlaamse personage Anja een alledaagse lelijkerd is, is de Nederlandse Anja een karikatuur van meer dan honderd kilo in een knalrode jurk. Enzovoort, et cetera.

Die grovere benadering geldt ook voor acteren en dialogen. De Nederlandse dialogen lijken te vaak uit misdaadromannetjes geplukt. Op papier aardig maar ze doen regelmatig pijn aan je oren. Kleurrijk taalgebruik en subtiel acteerwerk gaven de Vlaamse personages geloofwaardigheid, waardoor het makkelijk viel met hen mee te leven. Bij de Nederlandse personages lukt dat nauwelijks. Daardoor was de Vlaamse ‘Loft’ een enerverend misdaaddrama, waar zijn Nederlandse evenknie een pure thriller is.

Maakt dit deze remake tot een mislukking? Verre van. Ook nu zit je twee uur in spanning, ga je van de ene geslaagde plotwending naar de andere, geniet je van smaakvolle seks en van een uitgelezen acteursensemble. Ook de Nederlandse ‘Loft’ biedt twee uur ingenieus vermaak. Wat leidt tot de conclusie die je meestal bewaart voor een Hollywoodremake: prima film, maar het origineel was beter.

Bioscooprelease: 16 december 2010
DVD- en blu-ray-release: 11 mei 2011