Long Story Short (2021)

Regie: Josh Lawson | 90 minuten | komedie, fantasie | Acteurs: Rafe Spall, Zahra Newman, Ronny Chieng, Dena Kaplan, Noni Hazlehurst, Josh Lawson

In het Australische ‘Long Story Short’ van regisseur Josh Lawton is de hoofdrol weggelegd voor Teddy (een innemende Timothy Spall), het type ‘waarom iets nu doen wat later ook kan’. Dat dit eeuwige uitstelgedrag ertoe leidt dat je de echte momenten in je leven mist, daar wordt hij hardhandig mee geconfronteerd. Want op de ochtend na zijn bruiloft wordt Teddy wakker in een parallel leven.

Het vervelende hieraan is dat er om de paar minuten een heel jaar voorbij flitst. Dit zorgt ervoor dat hij moet vechten voor zijn enige, ware liefde Leanne (Zahra Newman) en zijn beste vriend Sam (Ronny Chieng). Teddy leert het leven uiteindelijk als een geschenk te zien. Yolo, you only live once! Stel dingen niet uit tot morgen, leef in het nu en geniet van elk moment. Tijd nemen voor de dingen die er toe doen is het enige wat telt.

Dus, vergeet die baan die al je tijd opslokt. Ga iets doen wat je – eigenlijk – leuker vindt, breng meer tijd door met je kind en/of je beste vriend en zorg dat je niet vervreemdt van je vrouw. Begrepen? Het leven is te kort, dus maak er het beste van.

Dat is in feite wat het charmante ‘Long Story Short’ ons op het hart wil drukken. Geen LOL (Laugh Out Loud) film, maar zeer onderhoudend en hartverwarmend. Een lach, een beetje traan en een mooie boodschap, wat wil een mens nog meer? ‘Groundhog Day’ in de mix met ‘Click’.

Josh Lawton, die zelf opduikt in een rolletje (Patrick) en ook als scenarist dienst deed, heeft een bekend filmgegeven op een prettige manier opnieuw in een eigen vorm gegoten. Om een lang verhaal kort te maken: een leuke rom/com. Negentig minuten die je er nog eens aan herinneren dat je het leven niet voor lief moet nemen. Live life to the max! Doen hoor…

Ruud Stift

DVD-release: 15 december 2021