Lucker (1986)

Regie: Johan Vandewoestijne | 66 minuten | horror | Acteurs: Nick Van Suyt, Freek Neirynck, Franck Van Laecke, Helga Vandevelde, Mark Verstraete, Let Jotts, Marie Claes, Martine Scherre, Carry van Middel, John Edwards, Tony Castillo, Veerle Dendooven, Frans Schepens, Werner Onre, Nico Karadjian, Eddy Cosaert, Heidi Callewaart, Francis Impe

Soms zijn films zo simpel dat de titel al aangeeft wat je van de rolprent in kwestie mag verwachten. Het Vlaamse ‘Lucker The Necrophagous’, oftewel ‘Lucker de necrofiel’ in fraai Nederlands, is zo’n film. Cultregisseur Johan Vandewoestijne blikte in 1986 een obscure film in, waarin een op hol geslagen moordenaar de hoofdrol speelt. In de jaren 80 shockeerde de cineast de filmwereld met zijn werk. Kan ‘Lucker’ nu nog steeds oprispingen oproepen?

‘Lucker’ draait om de gelijknamige hoofdpersoon (gespeeld door Van Suyt). Vanwege een bloederig verleden slijt de seriemoordenaar zijn laatste dagen in een gesticht. Lucker is echter geen gewone killer en al snel ontsnapt hij. Eenmaal op vrije voeten stroomt het bloed waar het (niet) gaan kan en oefent de necrofiele slachter zijn grote passie uit op ontbindende lijken. Luckers hoofddoel is om Cathy (Vandevelde) te vinden. De jonge vrouw is de enige die een aanval van de gestoorde moordenaar heeft overleefd.

Vandewoestijne’s doel was om het Vlaamse filmwereld op te schrikken door een voor weinig geld gemaakte horrorfilm uit te brengen die zo goor mogelijk moest zijn. Missie geslaagd, want ‘Lucker’ is een uiterst bloederig geweldsspektakel waarin rood lichaamsvocht de hoofdrol speelt. De ongekende bruutheid en de amorele acties van de hoofdpersoon waren uniek in de (Belgische) filmwereld. Ondanks het bescheiden budget ziet de film er degelijk uit. Helaas is de beeldkwaliteit slecht. Niet verwonderlijk, want er zijn geen originele banden meer aanwezig.

Na de release werden de kopieën vernietigd door de producent. Vandewoestijne was genoodzaakt om oude VHS-banden om te zetten naar dvd, wat goed terug te zien is. Tot overmaat van ramp waren veel banden zo beschadigd dat de regisseur de ongecensureerde film zodanig moest bewerken dat de speelduur met twintig minuten is ingekort. De verminkte versie is op schijf uitgebracht. Toch kan een uur lang duren, want ‘Lucker’ is bij vlagen taai en saai. Wat te ‘danken’ is aan het matige acteerwerk en de krukkige montage. Ook de uitoefening van Luckers passie voor dood vrouwenvlees in staat van ontbinding wordt te lang uitgesponnen en oogt te gedateerd om nog relevant of shockerend te zijn.

‘Lucker’ is een bijzonder werkstuk dat door de tand des tijds zodanig is verminkt dat alleen de echte cultfreak en horrorjunkie nog plezier kan beleven aan de capriolen van de moordende necrofiel. Toch is de film een kijkje waard. Al is het alleen maar om te zien waar alle heisa door is ontstaan. Een interessante voetnoot in de Vlaamse filmgeschiedenis.