Marianne & Leonard: Words of Love (2019)

Recensie Marianne & Leonard: Words of Love CinemagazineRegie: Nick Broomfield | 102 minuten | documentaire, muziek | Met: Leonard Cohen, Marianne Ihlen, Nick Broomfield, Nancy Bacal, Jeffrey Brown, Judy Collins, Ron Cornelius, Billy Donovan, Julie Felix, Helle Goldman, Aviva Layton, Irving Layton, John Lissauer, Don Lowe, Marty Machat, Jan Christian Mollestad, John Simon, George Slater, Rick Vick, Jennifer Warnes, Udo Jürgens

Ieder bekend met het controversiële ‘Kurt & Courtney’ (1998) zal met argusogen kijken naar een ander werk van Nick Broomfield. Een documentairemaker met tunnelvisie zonder wederhoor – Courtney Love zou Kurt Cobain hebben laten ombrengen in tegenstelling tot de wijd geaccepteerde lezing van zelfmoord, maakt het zichzelf wel erg gemakkelijk – al vond Broomfield toegang tot een wereld die niemand had verkend, en zeker de moeite van het onderzoeken waard is.

Rolhygiëne was Broomfield echter vreemd in de genoemde documentaire. Zijn informele stijl heeft zeker charme, een kwaliteit die ook ‘Marianne & Leonard: Words of Love’ ademt. Wederom gaat het om een gedoemde relatie, dit keer eerder gedompeld in wierook dan in gif. Kan ook niet anders met een gentleman-dichter als Leonard Cohen, die zijn mislukkingen omfloerste met koele schoonheid, en onder meer vereeuwigde in ‘So Long, Marianne’.

Broomfield is geen fly on the wall geweest, zowel Marianne als Leonard overleden in 2016, eerder een zachte verteller. Hij laat beide geliefden vertellen in archiefmateriaal, een mooi contragewicht. Cohen verdichtte de werkelijkheid, want ‘I am an artist, and life is an art’. De Noorse Marianne Ihlen vond dat aantrekkelijk, maar het is ook de lokroep van de Sirenen, een mooiere werkelijkheid dan het leven van niet-kunstenaars kan bieden. De artiest lijdt toch wel aan het leven.

Hij kan niet anders, zijn wezen is te sterk, en al leidt het tot diepe depressie: de muze brengt hem er altijd weer bovenop en transformeert zijn pijn. De artiest wordt door niemand bezeten, en dat vraagt heftige vrouwen. Marianne was er een, anders ga je niet achter een dichter aan. Broomfield rehabiliteert zich enigszins met deze BBC-documentaire, door zich op de achtergrond te houden in dit verhaal. Liefde blijft in gestolde herinnering. Daar hebben we artiesten als Cohen voor.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 9 januari 2020