Marry Me (2022)

Recensie Marry Me CinemagazineRegie: Kat Coiro | 113 minuten | komedie, muziek, romantiek | Acteurs: Jennifer Lopez, Owen Wilson, Maluma, John Bradley, Sarah Silverman, Chloe Coleman, Michelle Buteau, Khalil Middleton, Kat Cunning, Taliyah Whitaker, Diego Lucano, Brady Noon, Connor Noon, Ryan Foust, Léah Jiménez Zelaya, Tristan-Lee Edwards, Scarlett Earls, Olivia Chun, Jim Kaplan

In een wereld waarin de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer, is de release van Assepoesterfilm ‘Marry Me’ wat slecht getimed. Deze wat vrije en moderne vertaling van het klassieke sprookje heeft zeker alle elementen van het oorspronkelijke verhaal. Een wat ongelukkige prinses wordt meegenomen naar het bal om vervolgens verliefd te raken op de prins. Alleen zijn de seksen hier omgedraaid. De prinses is in dit geval een alleenstaande vader en wiskundedocent; zijn toverfee is zijn decaan en het bal is een concert, waarbij de prins vervangen is door een populaire zangeres. ‘Marry Me’ van Kat Coiro slaagt er niet in de magie van het oorspronkelijke verhaal over te brengen. Een sterke cast van goede en bekende acteurs zoals Owen Wilson, Jennifer Lopez en John Bradley (“Game of Thrones”) maakt de verwachtingen niet waar.

Aan de zangkunsten van Jennifer Lopez ligt het zeker niet. Niet alleen haar nummer Marry Me, maar ook haar andere originele nummers kunnen makkelijk in de hitlijsten verschijnen. Dat J-Lo al enkele decennia ervaring heeft als artiest is in de film terug te zien, maar dat maakt het ook lastig haar te onderscheiden van het personage, Kat. Met 80 miljoen volgers zal zij het ja-woord geven tijdens een concert. Nadat ze er op het nippertje achter komt dat haar verloofde vreemd is gegaan met haar assistente, haalt ze spontaan Charlie uit het publiek als vervanging. Voor haar imago zullen ze zes maanden getrouwd blijven en als bedankje schenkt ze het wiskundeprogramma aan zijn school.

Waarom de film in een ongelukkige tijd uitkomt, heeft vooral te maken met de boodschap dat geld niet gelukkig maakt. Het is moeilijk empathie op te wekken voor iemand die alles lijkt te hebben en makkelijk kan krijgen wat ze nog niet heeft, namelijk een man. Kat laat weten dat ze ongelukkig is in haar wereld, omdat door haar roem het normale ver te zoeken is. Charlie maakt haar gelukkig omdat hij haar de realiteit laat zien. Bovendien gaat hij er makkelijk in mee met wat hem allemaal overkomt, zonder het idee te geven dat haar fortuin hem iets doet. Hij maakt zelfs duidelijk dat hij absoluut geen geld van haar wil aannemen.

Wat maakt dan wel gelukkig, volgens de film? In een romantische film kan dat niets anders zijn dan liefde. Op zich is dit niet verkeerd, maar de romantiek in ‘Marry Me’ is alleen mogelijk door het gebruik van status en geld. Terwijl de film duidelijk ontkent dat geld een rol speelt bij de aantrekkingskracht van de twee, is een duidelijk motief moeilijk te vinden. Waar Charlie en Kat overeenkomsten lijken te vinden is een gevoel van nostalgie. Beide acteurs zijn in de vijftig, evenals hun personages (die zijn hooguit iets jonger). Beiden lijken terug te willen gaan in de tijd, wanneer Charlie bijvoorbeeld Kat uitvraagt naar het schoolfeest of Kat een jeugdherinnering van Charlie laat herbeleven.

‘Marry Me’ is eigenlijk een Assepoester-verhaal dat begint bij het einde, het moment wanneer Assepoester met haar prins in de koets weg rijdt. De film laat de zes maanden zien na dit moment, wat narratief gezien niet erg spannend is. De twee zijn immers al getrouwd en net als in het sprookje moeten ze elkaar alleen nog leren kennen. Wanneer blijkt dat ze vanaf het begin al best goed met elkaar overweg kunnen, zijn er nog maar weinig obstakels die hen in de weg zitten. Een botsend schema wordt makkelijk omgegooid, met een moeilijke dochter is zo een relatie mee opgebouwd en persoonlijke ideologieën worden eenvoudig over boord gegooid. Omdat rijkdom dit allemaal mogelijk maakt, is de enige conclusie die men uit de film kan halen dat geld wel degelijk gelukkig maakt.

Sanne Brands

Bioscooprelease: 10 februari 2022
VOD-release: 22 juni 2022 (Pathé Thuis)