Mean Girls (2004)

Regie: Mark Waters | 97 minuten | komedie | Acteurs: Lindsay Lohan, Rachel McAdams, Tina Fey, Tim Meadows, Amy Poehler, Ana Gasteyer, Lacey Chabert, Lizzy Caplan, Daniel Franzese, Neil Flynn, Jonathan Bennett, Amanda Seyfried, Rajiv Surendra

Meisjes zijn gemeen, dat is een feit. Ook is het een feit dat jongens nooit helemaal begrijpen waar die gemeenheid vandaan komt en hoe die precies werkt. Dat jongens daar ook niet benieuwd naar zijn, komt omdat meisjes die gemeenheid vooral op elkaar uitleven. Voor iedereen die het verschijnsel toch wil begrijpen (en ondertussen flink wil lachen) is er de komedie ‘Mean Girls’.

In ‘Mean Girls’ ontmoeten we Cady Heron, een spontane en naturelle 16-jarige, die haar jeugd heeft doorgebracht in Afrika. In Afrika kreeg ze les van haar ouders, maar terug in Amerika moet ze als iedere 16-jarige gewoon naar school. Daar sluit ze zich aan bij de Plastics, een groepje populaire meiden onder aanvoering van professionele bitch Regina George. Maar wanneer Cady een oogje laat vallen op Regina’s ex Aaron, keert Regina zich tegen haar. Een indrukwekkend pestoffensief is het gevolg.

De charme van ‘Mean Girls’ zit hem niet in het verhaal of de moraal. Die zijn erg dunnetjes en verre van origineel. Dat Cady uiteindelijk zelf ook gaat pesten en langzamerhand een pestkop wordt, zie je van ver aankomen. Dat geldt nog meer voor de moraal, die vertelt dat pesten niet goed is maar lief zijn voor elkaar wel.

Dat ‘Mean Girls’ de alledaagse highschoolcomedy toch overstijgt, komt vooral door de humor. Niet alleen is die vaak scherp, origineel, onverwacht en vaak een beetje oneerbiedig. Ook de perfecte afwisseling van verbaal en fysiek, van lomp en subtiel, van slim en opgelegd, draagt bij aan de kwaliteit van de humor. Met een scenariste als Tina Fey (‘30 Rock’, ‘Saturday Night Live’) verwacht je ook niet anders.

Ander sterk punt is de casting. Stuk voor stuk getalenteerde actrices, perfect gecast voor hun rol. Zo zien we een frisse Lindsay Lohan (Cady) overtuigend veranderen van cutie naar bully en weer terug. Rachel McAdams is prima gecast in de rol van Regina George, een mooie meid met het karakter van een coyote. Ook zien we de altijd betrouwbare Amanda Seyfried, in de rol van opgewekte dommerd Karen Smith.

Tel de energieke regie van Mark Waters en wat lekkere muziek hierbij op, en je begrijpt dat ‘Mean Girls’ garant staat voor een leuke filmavond. Waarbij je nog steeds niet helemaal begrijpt waarom meisjes gemeen zijn. Maar daar kan deze film niets aan doen.

Bioscooprelease: 8 juli 2004