Mont Blanc (2013)

Regie: Gilles Coulier | 15 minuten | korte film, drama, familie | Acteurs: Jean-Pierre Lauwers, Wim Willaert

Twee door het leven getekende mannen, meer heeft Gilles Coulier niet nodig om een pijnlijke en getroubleerde relatie te dissecteren. Vader zit in de laatste fase van zijn leven en wil nog één keer de legendarische Mont Blanc zien. Aan het begin van de film hebben vader en zoon een fantastisch uitzicht op een berg. Vanuit hun aftandse camper observeren ze het natuurspektakel. Het gegrom van de zoon maakt echter snel duidelijk dat dit geen plezierreisje is. Hij heeft genoeg van de trip en weigert om door te rijden naar de eindbestemming. Op de weg terug neemt de frustratie de overhand en ontstaat er frictie die de wankele band tussen vader en zoon blootlegt. Op gebied van communicatie schieten de twee duidelijk tekort. De toon is aanvankelijk dan ook grimmig. Tot aan die laatste hartverscheurende minuten.

Veel gebeurt er niet in ‘Mont Blanc’. Zelfs de dialogen zijn schaars en kort. Coulier teert dan ook volop op zijn twee hoofdrolspelers. Jean-Pierre Lauwers en Wim Willaert zijn fenomenaal in hun non-verbale acties.  Een prachtig voorbeeld is Willaert die zwijgend eet. Maar zijn gelaatsuitdrukking zegt genoeg.  Als kijker merk je gewoon dat er in het hoofd van deze norse man serieus gemaald wordt. ‘Mont Blanc’ is een tragische roadmovie die laat zien wat er gebeurt als mensen stoppen met praten.

Jochem Geelen

‘Mont Blanc’ verschijnt dinsdag 22 oktober 2013 op DVD en blu-ray (Selected Shorts #15: De beste Vlaamse kortfilms).