Nine (2009)

Regie: Rob Marshall | 117 minuten | drama, romantiek, musical | Acteurs: Daniel Day-Lewis, Marion Cotillard, Penélope Cruz, Nicole Kidman, Judi Dench, Kate Hudson, Sophia Loren, Stacy Ferguson, Ricky Tognazzi, Giuseppe Cederna, Elio Germano, Andrea Di Stefano, Roberto Nobile, Romina Carancini, Alessandro Denipotti, Alessandro Fiore, Erica Gohdes, Gianluca Frezzato, Paola Zaccari, Roberta Mastromichele, Francesco De Vito, Francesca Fanti, Enzo Cilenti, Enzo Squillino Jr., Jake Canuso, Vicky Lambert, Valerio Mastandrea, Damiano Bisozzi

“Dromen zijn de enige realiteit, in mijn leven en in mijn werk. Vrijwel al mijn films zijn gebaseerd op mijn eigen fantasie of gaan over gebeurtenissen die ik daadwerkelijk heb meegemaakt,” zei Federico Fellini ooit tegen zijn biograaf Charlotte Chandler. “Het maken van een film is als het bedrijven van de liefde. Als ik regisseer voel ik me levendiger dan anders.” Voordat Fellini aan zijn legendarische film ‘8½’ (1963) begon, leed hij aan een ‘director’s block’. “Ik wist dat het me ooit eens zou kunnen overkomen. Het was nog erger dan ik me had kunnen voorstellen.” In tegenstelling tot een schrijver kan een regisseur met een ideeënblokkade zich niet verschuilen voor het publiek. Fellini’s producenten hadden al een complete crew om hem heen verzameld en die mensen wilde de Italiaanse filmmaker niet teleurstellen. Daarom besloot hij een film te maken over een regisseur met een ‘director’s block’ en dat werd ‘8½’, een film die wordt gerekend tot Fellini’s beste werk.

De film ‘Nine’ (2009) is slechts indirect geïnspireerd door ‘8½’. Aan de basis van Rob Marshalls muzikale potpourri ligt namelijk de gelijknamige Broadway-musical van Maury Yeston uit 1982. Die musical is op zijn beurt weer een hommage aan Fellini. De hoofdfiguur uit ‘Nine’ heet net als in ‘8 ½’ Guido (Daniel Day-Lewis) en ook hij vecht tegen zijn director’s block. Naar de buitenwereld toe blijft hij mysterieus over zijn negende film ‘Italia’, maar in werkelijkheid staat er nog geen woord op papier. Rokkenjager Guido heeft wel wat anders aan zijn hoofd: hoe houdt hij zich koel ten opzichte van al die beeldschone vrouwen die zich aan hem opdringen? Alsof zijn trouwe echtgenote Luisa (Marion Cotillard) en zijn sensuele minnares Carla (Penelope Cruz) hem nog niet genoeg kopzorgen geven, dient zich ook de verleidelijke Vogue-journalist Stephanie (Kate Hudson) aan, die graag met hem het bed wil delen. Als zijn oogverblindende muze en hoofdrolspeelster Claudia Jensen (Nicole Kidman) hem dan ook nog laat zitten, is hij de wanhoop nabij. In zijn dromen zoekt hij steun bij zijn overleden moeder (Sophia Loren), in de werkelijkheid bij zijn kostuumontwerpster en vertrouwelinge Lilli (Judi Dench). Weet Guido op tijd zijn zaakjes op orde te krijgen en komt hij toch met een film op de proppen die de hooggespannen verwachtingen waarmaakt?

‘Nine’ is een bruisende, opzwepende musical met een indrukwekkende cast. Je struikelt zowat over de Oscarwinnaars! De cast is veruit de sterkste troef van Marshall, die voortborduurt op het succes van zijn vorige musical ‘Chicago’ (2002). De dames zetten hun beste beentje voor en hebben allemaal (minimaal) een solo toebedeeld gekregen waarin ze zich uit mogen leven. De talenten van Marion Cotillard en Penelope Cruz worden het best benut – wellicht komt dat doordat hun rollen de meeste uitdaging bieden. Cotillard, als de vrouw die ooit Guido’s muze was maar voor haar huwelijk al haar eigen ambities opzij heeft gezet, heeft een prachtige zangstem en met het speciaal voor de film geschreven krachtige lied ‘Take it all’ steelt ze absoluut de show. Cruz is verleidelijk in haar ondeugende solo ‘A Call from the Vatican’. Een ander muzikaal hoogtepunt is ‘Be Italian’, gezongen door Stacey ‘Fergie’ Ferguson, die de zevende belangrijke vrouw in het leven van Guido – de straatprostituee Saraghina die hem ooit inwijdde in de liefde – vertolkt. Dat zij als zangeres uit de verf komt verbaast misschien niet, maar dat ze ook een indrukwekkende verschijning op het witte doek is wel. Voor de rest is het muzikale aanbod wat karig. De liedjes zijn niet vervelend en worden aardig gezongen (Judi Dench verrast!) maar beklijven helaas niet.

Aan de inzet van de actrices ligt dat overigens niet, en evenmin aan de manier waarop ze door Marshall in beeld worden gebracht. De weelderige decors (een groot deel van de scènes werd op locatie in Italië – waaronder de befaamde Cinecittà Studios in Rome – opgenomen) en schitterende kostuums verleiden de kijker zonder enige moeite. Toch mist ‘Nine’ een cruciale factor: magie. Deze musical vergelijken met het geniale ‘8 ½’ is eigenlijk niet eerlijk, maar onoverkomelijk. En vergeleken bij Fellini’s klassieker ontbreekt het aan magie. Misschien ligt het aan Daniel Day-Lewis? Hij heeft zich bewezen als een briljant acteur, die compleet in zijn rol kruipt en deze intens beleeft. Ook nu heeft hij zijn uiterste best gedaan. Wat heet, hij heeft zelfs vloeiend Italiaans leren spreken zodat zijn accent bijzonder overtuigend overkomt. Maar een musicalster is Day-Lewis niet. Het is niet zo dat zijn stem niet goed genoeg is, want hij brengt het er zeker niet onaardig van af. Waar het dan wel aan ligt? Zijn uitstraling is gewoon niet Italiaans genoeg (Marshalls eerste keuze voor de rol van Guido was trouwens Javier Bardem – dat klinkt gelijk een stuk spannender!). Overigens getuigt het wel van enorm veel lef dat Day-Lewis, die nooit eerder in een musical speelde, voor deze rol getekend heeft.

Marshall heeft met ‘Nine’ een waardig opvolger gemaakt van het gelauwerde ‘Chicago’. Geen film die kan tippen aan Fellini’s meesterwerk ‘8½’, maar dat pretendeert Marshall dan ook niet. Het is een musical zoals je mag verwachten: vol groots aangezet, bombastisch muzikaal vuurwerk en weelderige sets en kostuums. De film bruist en de levendigheid en sensualiteit spat er vanaf. De cast heeft duidelijk veel plezier gehad bij het maken van deze film en dat spelgenot is overal in terug te zien. Vooral Marion Cotillard en Penelope Cruz zijn indrukwekkend. Het is jammer dat de meeste liedjes niet echt blijven hangen en Daniel Day-Lewis niet helemaal uit de verf komt als de getroebleerde rokkenjager Guido Contini, maar dat mag de pret niet drukken. ‘Nine’ heeft een cast om van te watertanden en is onweerstaanbaar vermaak voor iedereen die van musicals houdt.

Bioscooprelease: 18 februari 2010