Noah (2014)

Regie: Darren Aronofsky | 134 minuten | drama, fantasie | Acteurs: Russell Crowe, Jennifer Connelly, Ray Winstone, Anthony Hopkins, Emma Watson, Logan Lerman, Sami Gayle, Douglas Booth, Nick Nolte, Mark Margolis, Kevin Durand, Leo McHugh Carroll, Dakota Goyo, Ariane Rinehart, Barry Sloane, Marton Csokas, Finn Wittrock, Skylar Burke, Dakota Goyo, Nolan Gross

Darren Aronofsky heeft iets met types die door hun obsessie tot waanzin worden gedreven. Denk aan de geflipte wiskundige in zijn debuutfilm ‘Pi’ (1998), of recentelijker de tot waanzin gedreven ballerina in ‘Black Swan’ (2009). Geen wonder dat hij zich al vanaf zijn dertiende jaar aangesproken voelt tot Noach, je weet wel, de bijbelse figuur die een gigantische ark bouwde om de mensheid en de dieren te redden. Het had wat voeten in de aarde om de verfilming van de grond te krijgen, maar nu is er dan ‘Noah’ (2014). Russell Crowe, die met zijn Oscarwinnende rol in ‘A Beautiful Mind’ uit 1998 al bewees zich thuis te voelen in de rol van door een obsessie gedreven heerschap, kruipt in de huid van Noah. Het is een moedig en vermakelijk epos geworden, dat helaas tegen het einde toe ten onder gaat aan overdaad, pretenties en bombast.

Overigens staat Aronofsky zichzelf genoeg vrijheden toe in zijn 139 minuten durende verfilming van ‘Noah’ en is het verhaal slechts losjes gebaseerd op het bijbelboek ‘Genesis’. Er is zelfs ruimte voor science-fictionelementen! Maar bovenal is dit een avontuurlijk epos. De wereld van Noah (Russell Crowe) en zijn gezin is grimmig en kil. De door hebzucht en macht gedreven nakomelingen van Caïn storten de wereld regelrecht de ondergang in; de zondvloed is niet ver weg. De godsvruchtige Noah ziet zichzelf – na een visioen – als degene die de aarde van die catastrofe moet behoeden. En dus bouwt hij zijn befaamde, immens grote ark. Hij krijgt daarbij hulp van enorme stenen wezens – de gevallen engelen (hier ‘Watchers’ geheten en van een stem voorzien door acteerkanonnen Frank Langella, Nick Nolte en Mark Margolis) – en met zijn vrouw Naameh (Jennifer Connelly) brengt hij van alle diersoorten een mannetje en een vrouwtje bij elkaar om in zijn schip te laden. Machtswellusteling Tubal Cain (Ray Winstone) tracht hun plannen echter te dwarsbomen.

Hoewel het verhaal van de ark van Noach in de basis niet eens zo complex is, weet Aronofsky er een topzwaar gebeuren van te maken. Zo weet hij er een ‘wees zuinig op de aarde’-boodschap in te persen en komt hij met een – ook nog eens heel simplistische – vijand op de proppen in de persoon van Tubal Cain. En laat juist hij hier de zwakste schakel zijn. Het subplot rond deze Tubal Cain had best in zijn geheel weggelaten kunnen worden, dan had ‘Noah’ waarschijnlijk aan kracht gewonnen. En dan was er meer tijd geweest om andere personages, zoals Noah’s kinderen (gespeeld door Logan Lerman, Douglas Booth en Leo Carroll) en opa Methuselah (Anthony Hopkins), wat verder uit te diepen. Russell Crowe is op zijn plaats als de nukkige Noah, maar in ons hart sluiten doen we deze figuur zeker niet. Gelukkig biedt de film genoeg visueel spektakel en zijn de fantasy-elementen (zoals de stenen reuzen) daardoor prima te behappen. Absoluut hoogtepunt is de levendige montage van het scheppingsverhaal; de dynamiek die we hier zien ontbreekt jammer genoeg in de rest van de film.

Darren Aronofsky heeft moed getoond door een bijbelverhaal te verfilmen en er vervolgens zijn eigen draai aan te geven. Zijn film biedt genoeg visueel spektakel. Maar door matig uitgewerkte personages, onnodige zijweggetjes, een uit de bocht schietend einde en het feit dat deze film zichzelf te serieus neemt, is ‘Noah’ helaas niet bepaald memorabel.

Bioscooprelease: 10 april 2014
DVD- en blu-ray-release: 13 augustus 2014