Nobody’s Fool (2018)

Recensie Nobody's Fool CinemagazineRegie: Tyler Perry | 110 minuten | komedie, drama | Acteurs: Tiffany Haddish, Tika Sumpter, Omari Hardwick, Mehcad Brooks, Amber Riley, Whoopi Goldberg, Missi Pyle, PJ Morton, Michael Blackson, Jon Ridnitsky, Chris Rock, Nev Schulman, Max Joseph, Adrian Conrad, Courtney Henggeler, Candace West, Crystal Lee Brown

Met haar rol in ‘Girls Trip’ (2017), waarin ze de show stal, brak Tiffany Haddish definitief door bij het grote publiek. Haddish is in feite de vrouwelijke variant op types als Chris Rock en Kevin Hart; een stand-up comedian met acteerambities die haar handelsmerk maakt van sidekick-rollen waarin ze los mag gaan met harde, vette grappen. Vaak zijn die grappen aan de ordinaire kant, maar omdat Haddish ze met zoveel verve brengt, komt ze er makkelijk mee weg. In ‘Girls Trip’ werd ze omringd door ervaren actrices als Jada Pinkett-Smith, Queen Latifah en Regina Hall en hoefde ze de kar nog niet te trekken, maar het wachten is op een film waarin zij als de grote ster mag blinken. ‘Nobody’s Fool’ (2018) is de titel van de romantische komedie, geschreven en geregisseerd door Tyler Perry (ook al zo’n lolbroek) die Haddish’s stervehikel had kunnen zijn. Perry koos er echter voor Tika Sumpter, met wie hij al vaker werkte, naar voren te schuiven en de rol van Haddish te beperken tot die van… je raadt het al: sidekick.

Sumpter speelt Danica, een succesvolle marketeer die na keihard te zijn gekwetst door haar ex-vriend er nu voor kiest om wat meer afstand te houden in de liefde. Dat neemt ze overigens wel erg letterlijk, want haar nieuwe vlam Charlie heeft ze nog nooit in het echt ontmoet: hij werkt op een booreiland, waar geen goede WiFi-verbinding is. Dus meer dan een beetje chatten zit er niet in Toch is Danica helemaal vol van hem. Zo vol, dat ze de avances van Frank (Omari Hardwick), bij wie ze elke ochtend koffie haalt, naast zich neerlegt. Net als ze samen met haar collega en vriendin Calli (Amber Riley) een grote opdracht krijgt toegewezen, wordt Danica door haar moeder (Whoopi Goldberg) gebeld, die haar vriendelijk doch dringend verzoekt haar zus Tanya (Tiffany Haddish) op te halen. Ex-verslaafde Tanya zat vijf jaar in de gevangenis en kan nergens terecht, dus heeft moeders bedacht dat ze zolang wel bij Danica kan intrekken. Tanya twijfelt eraan of de droomman van haar zus überhaupt wel bestaat, of dat ze wordt ‘ge-catfisht’ – wat voor de nodige spanning tussen de zussen zorgt.

Wie verwacht dat de film zich toespitst op de karakterverschillen tussen de beschaafde, haast tuttige Danica en de hondsbrutale en ordinaire Tanya, heeft het mis. Perry besloot om de focus te leggen op de twee mannen in het leven van Danica. Ze heeft Charlie geïdealiseerd – hij voldoet aan alle punten op haar eisenlijstje – terwijl ze niet in de gaten heeft dat Frank toch ook een heel goede partij is. En bereikbaar! Haddish, die op haar geheel eigen, luidruchtige manier voor flink wat leven in de brouwerij zorgt, verdwijnt zodoende voor een groot deel van de film naar de achtergrond. Gevolg daarvan is dat Perry de angel uit zijn film haalt en de kijker blijft zitten met een zouteloze en voorspelbare romantische komedie die verder alleen voor de nodige opwinding zorgt vanwege de opvallende seksscène en de wietplanten van moeder Whoopi Goldberg.

Bioscooprelease: 17 januari 2019
DVD- en blu-ray-release: 29 mei 2019