Op stap met Dirk Scheele (2018)

Recensie Op stap met Dirk Scheele CinemagazineRegie: Bert Penraat | 66 minuten | familie | Met: Dirk Scheele, Anky van Grunsven, Mylène, Peter Lusse, Rosanne, Joes Boonen

Wie kinderen heeft in de leeftijd van twee tot ongeveer acht jaar kan niet om hem heen: ‘kinderpopster’ Dirk Scheele. Al 25 jaar maakt hij vrolijke kinderliedjes waarmee hij langs theaters, festivals en poppodia in Nederland en België toert. Scheele begon ooit als muziektherapeut voor kinderen met een beperking. Toen zijn liedjes – met voor kinderen heel herkenbare thema’s als dieren, spelen en tandenpoetsen – ook anderen bleken aan te spreken, stapte hij over naar het theater. Het leuke van zijn liedjes is niet alleen de eenvoud ervan, maar ook het feit dat hij de kinderen laat kennismaken met diverse muziekstijlen, zoals rock, dance, klassiek en wereldmuziek. Op speelse wijze brengt hij kinderen de liefde voor muziek bij. Hij begeleidt zichzelf daarbij meestal met gitaar, maar durft daarnaast te experimenteren met alternatieve muziekinstrumenten als sleutelbossen, gereedschap en speelgoed. Elk liedje wordt op die manier een mini-theatervoorstelling. Scheele bracht een reeks cd’s en dvd’s uit, er zijn boeken verschenen en zijn liedjes zijn inmiddels ook naar het Duits en Engels vertaald. Daarnaast is hij dagelijks te zien op kindertelevisiezender Nick Jr. met zijn eigen programma en heeft hij een YouTube-kanaal met gemiddeld 1,5 miljoen views per maand en ruim 30.000 abonnees.

Zijn jonge fans kunnen Dirk Scheele nu ook in de bioscoop zien, want er is een heuse film verschenen waarin de kinderpopster een aantal nieuwe avonturen beleeft. De film heeft de titel ‘Op stap met Dirk Scheele’ (2018) gekregen en bestaat uit een zestal korte, muzikale verhaaltjes waarin Dirk van alles beleeft. Zo ontmoet hij een echte koning (Scheele zelf in een dubbelrol) en koningin (Joes Boonen), bezingt hij alle kleuren in de Keukenhof (samen met ‘metalmeisjes’ Manou Maarhuis en Arianne van der Steege), zegt hij een groentewinkel op stelten met zijn ‘Broccolirock’, gaat hij in de jungle op zoek naar zijn vriendje Japie het apie, gaat hij voor de allereerste keer paardrijden en haalt hij op grapjesdag malle fratsen uit met de van het Junior Songfestival bekende tweeling Mylène & Rosanne. Gloednieuwe liedjes worden afgewisseld met oude vertrouwde deuntjes en we zien naast de eerder genoemde mensen ook acteur Peter Lusse en dressuurkoningin Anky van Grunsven in cameo’s. Het poppenspel in de jungle wordt verzorgd door de van onder meer ‘Sesamstraat’ bekende Jogchem Jalink en de opnames vonden op een aantal aansprekende en interessante locaties plaats, namelijk Paleis Soestdijk, de Keukenhof, Burger’s Zoo, het educatiecentrum van Anky van Grunsven en de Pathé-bioscoop van Amersfoort.

Het acteerwerk is, op zijn zachtst gezegd, niet het sterkste punt aan ‘Op stap met Dirk Scheele’, maar daar heeft de jonge doelgroep maling aan. Gelukkig zijn de liedjes erg leuk en aanstekelijk. Het is slim van Scheele om niet alleen nieuw muzikaal materiaal in de film te verwerken; voor kleine kinderen is de kracht van herhaling erg belangrijk en die vinden het juist hartstikke leuk dat ze de liedjes al kennen. De thema’s houdt men lekker laagdrempelig en de losse avonturen duren niet al te lang (de totale speelduur van de film is 66 minuten; met een intro en interludes van Dirk die in de bioscoopzaal naar zijn eigen film zit te kijken). Het zijn hapklare brokken voor de gemiddelde vierjarige. Dirk Scheele maakt overal een muzikaal feestje van. Zie het amateuristische acteerwerk daarom maar door de vingers en laat je kind genieten van de sympathieke en aanstekelijke liedjes!

Bioscooprelease: 12 juli 2018