Pacific Rim (2013)

Regie: Guillermo del Toro | 132 minuten | actie, avontuur, fantasie, science fiction | Acteurs: Charlie Hunnam, Idris Elba, Rinko Kikuchi, Charlie Day, Diego Klattenhoff, Burn Gorman, Max Martini, Robert Kazinsky, Clifton Collins Jr, Ron Perlman, Brad William Henke, Larry Joe Campbell, Joe Pingue, Milton Barnes

Gigantische aliens (Kaiju) hebben in ‘Pacific Rim’ de aarde bestormd. Ze komen deze keer echter niet vanuit de ruimte, maar uit een gat diep in de Stille Oceaan. De mensheid slaat terug door eveneens gigantische robots (Jaegers) te creëren die door twee piloten worden bestuurd. Maar de Kaiju komen steeds vaker uit de oceaan en passen hun tactiek zodanig aan dat de Jaegers niet meer opgewassen zijn tegen de Kaiju. Er rest nog één plan. De mensen zullen het gat moeten dichten door een bom te plaatsen. De opdracht is aan de getraumatiseerde piloot Raleigh en de onervaren Mako om de mensheid te redden.

‘Pacific Rim’ is qua opzet een vrij simpele film en had net zo goed ‘Kaiju vs Jaegers’ kunnen heten. In de handen van een minder bekwame regisseur had de film gemakkelijk een slechte parodie van zichzelf kunnen worden. Gelukkig is de zeer kundige Mexicaanse regisseur Guillermo del Toro degene die aan het roer staat bij ‘Pacific Rim’. Van hem weten we dat het creëren van enge en bijzondere monsters één van zijn specialiteiten is. De ‘Hellboy’ films en ‘Pan’s Labyrinth’ zitten er vol mee. In meerdere interviews heeft Del Toro al vaak aangegeven dat hij als kind al helemaal gek was van monsterfilms en met ‘Pacific Rim’ heeft hij dan ook zijn eigen ultieme fantasie kunnen verwezenlijken. En hoe! De robots en monsters zijn indrukwekkend op alle manieren. Over ieder detail is nagedacht, de monsters zijn origineel en eng en bovenal is de grootte en hoogte van de monsters en robots heel duidelijk voelbaar. Waar bijvoorbeeld ‘Transformers’ de hoogte van de robots nauwelijks kon overbrengen beheerst Del Toro dit aspect perfect. In de openingsscène kijk je al met open mond naar het scherm. Tijd voor rust is er niet en de actie is volop aanwezig.

Met de introductie van de hoofdrolspelers komt ook het verhaal een beetje op gang. De samenwerking tussen de twee piloten die ook wel de drift wordt genoemd is origineel en de ruimte waarin ze samenwerken is spectaculair opgezet. Doordat de robots zo groot zijn is één piloot niet voldoende en worden de piloten door een neurologische verbinding aan elkaar gekoppeld. Zo kunnen ze ieder de linker of rechterhelft van een robot besturen. Lastig aspect is echter dat tijdens de drift de twee piloten elkaar gedachtes, herinneringen en gevoelens delen. Niet iedereen kan dus zomaar aan elkaar gekoppeld worden. Daar ligt dan ook het emotionele zwaartepunt van de film, want beide hoofdrolspelers hebben een trauma. Jammer is wel dat Del Toro van de hoofdrolspelers clichématige karakters heeft gemaakt.  Charlie Hunnam (“Sons of Anarchy”) is prima gecast als de knappe Raleigh, al is hij soms een beetje saai. Gelukkig spat de chemie tussen hem en Rinko Kikuchi (‘Babel’) wel van het scherm. Kikuchi is een verademing. Want wanneer zagen we voor het laatst een Japanse in een grote blockbuster? Idris Elba is briljant gecast als de rechtlijnige marshall Stacker Pentecost. Met zijn charismatische verschijning en imposante fysieke voorkomen maakt hij veel indruk. Elba zei in een interview over zijn rol dat hij inspiratie haalde uit het karakter van Jack Nicholson in ‘A Few Good Men’. Del Toro’s favoriete acteur Ron Perlman is ook nog even te zien in een korte maar hilarische rol.

‘Pacific Rim’ is een overweldigende actiefilm die visueel gezien een enorm spektakel is. De liefde van Guillermo del Toro voor monsterfilms druipt er vanaf en dat maakt van ‘Pacific Rim’ een feest om naar te kijken.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 18 juli 2013
VOD-release: 20 november 2013