Patattenseizoen (2019)

Recensie Patattenseizoen CinemagazineRegie: Lucas Tanghe | 16 minuten | korte film, drama | Acteurs: Bert Huysentruyt, Femke Van Der Steen, Lien De Grave, Piet De Praitere, Michael Vergauwen, Manon Van Caenegem

Marjolein is een verliefde tiener met een mobiele telefoon. En verliefde tieners met mobiele telefoons doen soms domme dingen. Na Marjoleins ondoordachte actie en het uitgaan van haar verkering, doen haar ouders op aanraden van de schooldirecteur verwoede pogingen om de gevolgen te beperken. Maar zoals de internetspecialist die ze daarvoor inhuren al aangeeft: een naaktfoto is als herpes. Je kunt er wel wat opsmeren en dan gaat het weg, maar het komt geheid terug.

In ‘Patattenseizoen’ volgen we het wel en wee van Marjolein, maar vooral haar vader Edwin, die de familiecrisis in goede banen probeert te leiden, maar daarbij gehinderd wordt door zoiets banaals als werk. Zijn directe collega heeft een ook een tiener thuis, dus er is wel iets van begrip, maar wanneer Nadine, Marjoleins nerveuze moeder, weer belt om door te geven dat Marjolein weg is gelopen van school, lijkt de maat vol. Zijn collega wil niet langer voor hem opdraaien, maar Edwin doet wat zijn vaderhart hem ingeeft.

‘Patattenseizoen’ is ondanks het serieuze, en nog altijd actuele, onderwerp, soms lichtkomisch van toon. Dat heeft met de naïviteit van de personages te maken (“ik stuur wel een bericht naar Google en Facebook, dat moet toch ook werken!”), maar ook met Edwins onbeholpenheid in deze situatie. Want welke vader wil nu dat zijn dochters “tetten” op internet verspreid worden?

DVD- en blu-ray-release: 18 november 2020 (Selected Shorts #28: De beste Vlaamse kortfilms)