Phantom Boy (2015)

Regie: Jean-Loup Felicioli, Alain Gagnol | 84 minuten | animatie | Nederlandse stemmencast: Frank Lammers, Lucas van den Eynde, Vivienne van den Assem, Geert van Rampelberg, Kristel Verbeke, Louis Talpe | Originele stemmencast: Jean-Pierre Marielle, Edouard Baer

Op het Cinekid Festival is het elk jaar weer smullen geblazen van kwalitatief doorgaans zeer sterke (animatie)films die vooraleerst gericht zijn op de jeugd. Zoals de echte kenners weten, maar het doorsnee publiek soms niet lijkt te beseffen, betekent dit geenszins dat het gaat om films die kinderen met zachte handschoentjes aanpakken. Dat bewijst ook de fraaie animatiefilm ‘Phantom Boy’, waarin de hoofdrolspeler de elfjarige Leo is, die leidt aan een ernstige ziekte. (Het wordt nergens uitgesproken, maar vermoedelijk gaat het om om kanker.) Leo is in strijd met zijn lichaam, maar heeft ook een bijzonder geheim: door zijn ziekte bezit hij plots de mogelijkheid om uit zijn lijf te treden en als geestverschijning door zijn stad, New York, te waren.

Deze behendigheid komt hem goed van pas als politieagent Alex na een opzettelijk ongeval in het ziekenhuis terecht komt en vanuit daar zijn jacht wil voortzetten op de Man met het Misvormde Gezicht, een boef met een gelaat dat het midden houdt tussen een schilderij van Picasso en De Joker uit Batman. Deze crimineel houdt New York in zijn greep, door een computervirus los te laten dat de hele stad plat zal leggen. Hij wil één miljard dollar ontvangen van de burgemeester en anders laat hij het computervirus zijn vernietigende werk doen. Het is een simplistisch voorgestelde gang van zaken en je vraagt je af hoe de Man met het Misvormde Gezicht zo’n virus heeft weten te ontwikkelen, aangezien zijn handlangers nou niet direct de meest snuggere figuren zijn.

Maar dat mag de pret niet drukken. Waar het om gaat is dat ‘Phantom Boy’ een spannend verhaal is. Net zo spannend als de politieverhalen die Leo graag aan zijn zusje Titi voorleest. Titi is uiterst begaan met de ziekte van haar broer en blijft het liefst aan zijn ziekenhuisbed gekluisterd. Vader en moeder houden zich sterk, maar Leo ontdekt als geestverschijning dat ze heel erg verdrietig en ongerust zijn. Er is één prachtig beeld vrij aan het begin van de film dat de gezinssituatie voortreffelijk vastlegt: Leo die door zijn moeder getroost wordt en Titi die bij vader op schoot is gekropen. Een liefdevol plaatje dat je vertrouwen geeft in wat komen gaat. Naarmate de film vordert komt Leo’s ziekte steeds meer op de voorgrond en wordt er serieus gesuggereerd dat hij misschien niet lang meer te leven heeft. Vrij heftig voor een kinderfilm, maar met de grootste zorg omkleed.

Leo is een echte vechter. Hij wil zich met al zijn kracht inzetten voor Alex. Zeker als journaliste Mary, op wie Alex heimelijk verliefd is, wordt ontvoerd door de Man met het Misvormde Gezicht. Leo kan, wanneer als hij geestverschijning rondwaart, zijn lichaam niet gebruiken, maar nog wel zijn mond laten spreken. Zo fungeert hij als ideale spion en kan hij Alex makkelijk op de hoogte brengen van wat hij allemaal ziet gebeuren. Alex ondertussen wordt tot zijn grote frustratie tegengewerkt door zijn commissaris, die maar niet wil geloven dat hij de Man met het Misvormde Gezicht op het spoor is. Hij zal het echt samen met Leo moeten klaren. En dat vormt natuurlijk de ideale basis voor een spannend avontuur waarin Leo uiteindelijk de grote held kan worden.

Regisseursduo Alain Gagnol & Jean-Loup Felicioli bracht eerder al het Oscargenomineerde ‘Une vie de chat’ (‘Van de kat geen kwaad’, 2010). ‘Phantom Boy’ is hun tweede lange animatiefilm en borduurt qua stijl voort op hun eersteling. Dat betekent hoofdzakelijk handgetekende achtergronden in warme kleuren (met waskrijt aangebracht en later met de computer bewerkt) in een vrije, a-symmetrische stijl. De menselijke figuren zijn cartoonesk, maar bewegen tamelijk realistisch. Het is een stijl die niet voor iedereen weggelegd zal zijn, maar wie zich erin weet te verliezen kan zich vergapen aan een zeer fraai geheel. Hier en daar komen (vooral door de nabewerking met de computer) wat schoonheidsfoutjes aan de oppervlakte, maar over het algemeen is de animatie zeer zorgvuldig.

In de Nederlands gesproken versie overheerst een prettige Vlaamse tongval. Er is gekozen voor heldere stemmen, van onder meer Frank Lammers (de Man met het Misvormde Gezicht), Vivienne van den Assem (Mary) en Geert van Rampelberg (Alex). Speciale vermelding verdient de muziek van Serge Besset. Hij heeft een zwierige symfonische soundtrack afgeleverd die hier en daar fraai is aangezet door het gebruik van een kinderkoor. Het versterkt de sfeer enorm. De zwaarte van de thematiek vindt zijn tegenhanger in onder meer het hilarische keffertje van de Man met het Misvormde Gezicht. Een mormel van een hondje dat zijn scherpe tanden graag overal inzet. Bij de vertoning in het Groninger Forum lagen de kids af en toe bijna dubbel van het lachen. Op belangrijke momenten waren ze juist muisstil en zaten ze aandachtig het verhaal in zich op te nemen. De film blijkt dus uiterst geschikt voor een jong publiek. Maar ook voor volwassenen is ‘Phantom Boy’ een meer dan welkome aanwinst in animatieland!

Wouter de Boer

Waardering: 4

Bioscooprelease: 14 oktober 2015
VOD-release: 16 maart 2016
DVD-release: 16 maart 2016