Picciridda – Alone with Her Dreams (2020)

Recensie Picciridda CinemagazineRegie: Paolo Licata | 99 minuten | drama | Acteurs: Tania Bambaci, Marta Castiglia, Nicoletta Cifariello, Claudio Collovà, Valentina Ferrante, Gerlando Gramaglia, Katia Greco, Loredana Marino, Maurizio Nicolosi, Ileana Rigano, Lucia Sardo, Federica Sarno, Mauro Spitaleri

Nergens is het landschap bedrieglijker dan in Italië: hoe mooier het decor, des te lelijker vaak het leven. We spreken Sicilië in de jaren zestig van de vorige eeuw, land van boerse schone schijn en bittere harten. Seks in steegjes met kinderen als stille getuigen. Kippen houden om te overleven, kippen die belangrijker zijn dan naasten. Oma’s die lijfstraffen uitdelen, dat werk. ‘Piccirrida’ heeft het allemaal.

We zien noodzakelijke passie en onvermijdelijke gevolgen, door de ogen van de jonge Lucia (Castiglia), die opgroeit bij haar stoïcijnse oma Maria (Sardo). De intimiteit van deze relatie is de kern van de film, is tweeslachtig – zoals wel vaker bij familie, en biedt tegelijkertijd een mooi tegenwicht voor de harde buitenwereld. ‘Nonna’ probeert Lucia voor te bereiden op de volwassenheid, maar wil haar ook niet kwijt – afwisselend strelend en slaand, aantrekkend en afstotend.

‘Deze film klopt’, denk je meteen; montage en soundtrack doen er nog een schepje bovenop. Als het Siciliaanse leven zelf heeft de film ‘Piccirrida’ meerdere versnellingen. Ergens onderweg rijdt de boel een afgrond in, verwacht je dan, met weigerende remmen of zo. Maar niets van dat; afgezien van een bruuske sprong in de tijd op een laat moment, blijft de film zijn beschouwelijke karakter en krachtige mise-en-scène getrouw, als vrouwenpastorale zonder noodzakelijke plot.

Iets minder is de acteursregie, die af en toe gescript aandoet. De oorspronkelijk Siciliaanse ‘protagonisti’ doen het uitstekend, daaraan kan het niet liggen. En het decor blijft altijd mooi maar onbeweeglijk, zoals de maatschappelijke verhoudingen op het eiland zelf. ‘Piccirrida’ is opgenomen op Favignana, bij de westkust van Sicilië; tevens de plek waar de brontekst van romancier Catena Fiorello zich afspeelt. Een excellent gevoel voor authenticiteit kun je regisseur Licata niet ontzeggen.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 16 juli 2020