Piranha (2010)

Regie: Alexandre Aja | 88 minuten | actie, horror, thriller | Acteurs: Elisabeth Shue, Adam Scott, Christopher Lloyd, Richard Dreyfuss, Eli Roth, Jerry O’Connell, Dina Meyer, Ving Rhames, Steven R. McQueen, Jessica Szohr, Kelly Brook, Riley Steele, Cody Longo, Brooklynn Proulx, Ricardo Chavira, Paul Scheer, Brian Kubach, Eva Lauren, Bria Roberts, Adel Marie Ruiz, Sage Ryan, Jason Spisak, Maarsen Roney, Crystal Sommer

Eindelijk! Ouderwetse pulphorror in een nieuw jasje! Het is lang geleden dat een griezelfilm zo lekker onnozel was én ook nog voorzien was van een ruim budget. ‘Piranha 3D’ mixt de pretentieloze kolder van de jaren 80 met de special effects van nu en dat levert een grappige én gore B-film op die zichzelf geen seconde serieus neemt. Het mooie is dat genrefans wel serieus genomen worden en getrakteerd worden op een (over)dosis bloed en bloot.

‘Piranha 3D’ begint lekker cliché. Door een menselijke fout (in dit geval een visser die een bierflesje in het water laat vallen, dat vervolgens voor een aardverschuiving(!) zorgt) komt een school gevaarlijke vissen vrij. In een onderaardse grot leeft een prehistorische piranha-kolonie met stevige trek. De honger van de waterduivels wordt gestild door een stel luidruchtige jongeren dat van een watervakantie geniet. Een lokale sheriff (Shue) probeert de vissen te stoppen. Het niet serieus te nemen verhaal wordt versterkt door de cast die volledig over de top gaat. Vooral O’Connell gaat volledig los als irritante pornofilmer. Ook Rhames en Lloyd zijn in vorm in grappige bijrollen. Dat de hoofdpersoon nogal kleurloos is en er behoorlijke wijsneuzerige kindertjes meedoen aan deze griezelkolder stoort geen moment. Het hoort bij het genre. De fans willen bloed en bloot zien en dat krijgen ze.   Regisseur Aja heeft gecast op siliconen en steroïden en dat zie je duidelijk terug in de bodycount. Idiote patsers en domme bimbo’s worden uiteengereten, opgevreten en verminkt. Vooral de finale hakt er (letterlijk) goed in en de lijken zijn niet aan te slepen.

Het toffe van deze B-film is dat Aja precies weet waar hij mee bezig is. Na een serie serieuze slachtfilms (recentelijk was dat het aardige ‘Mirrors’ en daarvoor zijn briljante remake van ‘The Hills Have Eyes’) is de cineast toe aan iets luchtigers en dat vertaalt zich ook naar het geweld. ‘Piranha 3D’ is goor en sommige wonden ogen realistisch, maar het merendeel bestaat uit melige viezigheid (huid dat van een gezicht wordt afgetrokken en een doorklieving) dat niet serieus te nemen is. Realisme is niet aan de orde.

Ook het 3D-effect is perfect uitgevoerd (voor de verandering). Kots, piranha’s en een opgevreten penis worden op overtuigende wijze in drie dimensies getoond. De gruweldaden komen gedetailleerd in beeld en worden vol sjeu opgediend. Als je horror wilt zien in 3D dan kan het (voorlopig) niet beter dan dit. In een tijd waarin films zwaarmoedig, cynisch en donker moeten zijn, is dit siliconenbloedbad een frisse wind. De jaren 80 revival is al een tijdje bezig, maar de vrolijke, foute kant van dat decennium wordt (helaas te) weinig belicht. Debiele pulphorror komt te weinig voorbij, maar Aja’s eerbetoon met hoge camp-factor is een welkome afwisseling. Dit is een Pulpfilm met hoofdletter P en dat weet de cast. De P staat ook voor Platvoers vermaak, Pure lol en Penis natuurlijk…

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 2 september 2010