Platinum Blonde (1931)

Regie: Frank Capra | 902 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Loretta Young, Robert Williams, Jean Harlow, Halliwell Hobbes, Reginald Owen, Edmund Breese, Don Dillaway, Walter Catlett, Claud Allister, Louise Closser Hale, Wilson Benge, Eddy Chandler, Richard Cramer, Bill Elliott, Dannie Mac Grant, Olaf Hytten, Charles Jordan, Tom London, Hal Price, Dick Prichard, Harry Semels, Harry Strang

Marilyn Monroe mag dan het bekendste domme blondje uit de filmgeschiedenis zijn, ze was zeker niet de eerste. Die eer was weggelegd voor Jean Harlow. De als Harlean Harlow Carpenter geboren actrice was zelfs een van de grote voorbeelden van Monroe. Haar doorbraak forceerde de toen negentienjarige Harlow in ‘Hells Angels’ (1930), geproduceerd door de befaamde pionier Howard Hughes. Hij bood de actrice een contract aan en niet veel later werd ze een grote ster. Maar zoals het een Hollywood-legende betaamd had Harlow naast veel succes ook veel problemen. Zo trouwde ze maar liefst drie keer. Dat valt voor Hollywood-begrippen nog wel mee, zou je denken. Maar als je bedenkt dat Harlow slechts 26 jaar oud werd, is het ineens een heel ander verhaal. In 1937 stierf ze aan acuut nierfalen. De geruchten deden echter de ronde dat haar vroegtijdige door het gevolg was van vergiftiging met de chemische rommel waarmee ze haar haar blondeerde…

Een van de bekendste films van Jean Harlow is ‘Platinum Blonde’ uit 1931. Ze speelt hierin de steenrijke societydame Anne Schuyler. De hoofdrol in deze film is echter voor de eveneens jong gestorven Robert Williams, als persmuskiet Stew Smith. Door zijn baas wordt hij naar de Schuylers gestuurd omdat een familielid van Anne betrokken is bij een schandaal. Smith is direct aangetrokken tot de opvallende Anne, en geheel tegen de zin van haar familie stappen de twee niet veel later in het huwelijksbootje. Dat ze daarbij niet hebben nagedacht over waar ze gaan wonen, blijkt al gauw. De simpele Smith piekert er niet over om zich ineens als een rijkaard te gedragen en weigert om te teren op Annes geld. Maar ook zij is niet van plan haar vertrouwde leventje op te geven. Wanneer Smith dan ook ineens de schoonheid van zijn collega Gallagher (Loretta Young) – die eigenlijk altijd werd gezien als one of the guys – ontdekt, begint hij ernstig te twijfelen of hij wel de juiste vrouw heeft gekozen.

‘Platinum Blonde’ is een voorloper van de screwballcomedy, een genre dat enkele jaren later pas echt in zwang zou raken met ‘It Happened One Night’ (1934). Beide films zijn van de hand van Frank Capra, die ‘Platinum Blonde’ eigenlijk als een tussendoortje zag tussen twee films met Barbara Stanwyck in. Wie meer films van Capra heeft gezien, zal in deze vroege komedie al enkele typerende thema’s de revue zien passeren. De kritische blik naar de rijken en het establishment bijvoorbeeld, en de man die uit zijn vertrouwde omgeving wordt gehaald en het moet zien te redden in een voor hem compleet vreemde wereld. Het zijn voorbeelden van patronen die in veel films van Capra terugkeren. ‘Platinum Blonde’ was de eerste film waarvoor hij samenwerkte met scenarioschrijver Robert Riskin, al wilde de regisseur niet dat die al teveel credits voor de film zou krijgen want hij herschreef grote delen van het script. Uiteindelijk zouden alleen de dialogen nog van de hand van Riskin zijn.

Een groot manco aan ‘Platinum Blonde’ is de voorspelbaarheid van de film. Je ziet van mijlenver al aankomen hoe deze film gaat aflopen en daardoor is het toch minder interessant om hem uit te kijken. En dat is jammer aangezien deze film prachtig gefotografeerd is. Gelukkig houden de acteurs je aan het scherm gekluisterd. Vooral Williams en Young leveren uitstekend werk af. Williams, die al jaren aan de weg timmerde in het theater en pas recentelijk door Hollywood was ontdekt, spettert van het scherm. Je zou echt meer van hem willen zien, maar tragisch genoeg overleed hij vier dagen na de release van ‘Platinum Blonde’ aan een darmbloeding. Hij werd slechts 34 jaar oud. Young was ten tijde van deze film – ze was slechts achttien jaar – al een veterane en dat laat ze duidelijk zien. Ze steelt elke scène waarin ze zit. Jean Harlow is voor haar doen wat braafjes en wordt bij vlagen weggespeeld door Williams en Young. In de bijrollen zijn bekende acteurs als Reginald Owen en Walter Catlett te zien. De show wordt echter gestolen door Halliwell Hobbes als de butler Smythe.

Wie graag naar films van Frank Capra kijkt, doet er goed aan ook ‘Platinum Blonde’ eens te zien. Hoewel de film de grootse scènes uit ‘Mr. Smith Goes to Washington’ (1939) en ‘It’s a Wonderful Life'(1946) ontbeert, is de hand van de meester toch al duidelijk zichtbaar. Er wordt over het algemeen goed geacteerd en in visueel opzicht is deze film uit 1931 een plaatje. Het is alleen jammer dat je aan het begin van de film al kunt uitstippelen hoe het verhaal zich zal ontwikkelen. De spanning is dus ver te zoeken, maar dat maakt de pret er niet minder om.