Plato’s Academy – Akadimia Platonos (2009)

Regie: Filippos Tsitos | 103 minuten | drama, komedie | Acteurs: Antonis Kafetzopoulos, Anastasis Kozdine, Titika Sarigouli, Yorgos Souxes, Kostas Koronaios, Panagiotis Stamatakis, Maria Zorba

‘Plato’s Academy’ is een aandoenlijke en moralistische Griekse film over multiculturele issues. Stavros en zijn drie licht onnozele vrienden geven vanuit hun plastic stoeltjes commentaar op alles wat langs zijn slechtlopende winkeltje in Athene voorbij komt. Vooral als dat passerende buitenlanders zijn. Stavros en zijn vrienden zijn dagelijks in het gezelschap van een kleine hond. Volgens een van de heren blaft deze alleen tegen passerende Albanezen. En dan doet Stavros een opmerkelijke ontdekking…

Het naturelle acteerspel in ‘Plato’s Academy’ doet de acteurs haast vergeten en blaast hun personages daarmee meer leven in. Dat we de achtergrond en het verleden van de minder bekende cast veelal niet kennen maakt dat de scènes uit het leven gegrepen lijken.

De rustige  en gefocuste cameravoering vangt uitstekend de sukkelige gezichtsuitdrukkingen van de vier vrienden, waardoor ‘Plato’s Academy’ rijk is aan droge subtiel-humoristische situaties. En daarmee is ‘Plato’s Acadamy’ vanwege haar thema dus zeker geen zware film geworden. Gelukkig! Maar, regisseur Filippos Tsitos heeft met het oude moedertje van Stavros een ware joker in handen. Haar stille spel is goud waard. Overigens was Tsitos naast de regie ook verantwoordelijk voor het verhaal.

‘Plato’s Academy’ blijkt een eigenzinnige film die op het eerste gezicht vooral als art house aandoet. En alhoewel de kijker ook wel echt die gelaagdheid van een dergelijke film zal ervaren, behoudt deze prent toch zijn luchtigheid en entertainmentwaarde. Het is dan ook niet gevaarlijk om – bij behoefte aan vermaak – deze film een kans te geven. Misschien niet verassend dat ‘Plato’s Academy’ met verschillende filmprijzen werd beloond.

Kenmerkend is het microniveau waar vanuit het geheel is opgezet. Overzichtelijke filmlocaties en de voortdurende focus op acteertalent, zorgen voor een ambachtelijke film met weinig poespas maar met groot vermaak.

Tjeerd Kooistra