Point Blank – À bout portant (2010)

Regie: Fred Cavayé | 85 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Gilles Lellouche, Roschdy Zem, Gérard Lanvin, Elena Anaya, Mireille Perrier, Claire Pérot, Moussa Maaskri, Pierre Benoist, Valérie Dashwood, Virgile Bramly, Nicky Naude, Adel Bencherif, Vincent Colombe, Chems Dahmani, Grégoire Bonnet, Brice Fournier, Patrice Guillain, Max Morel, Diane Stolojan, David Saada

Regisseur Fred Cavayé is geen onbekende als het aankomt op thrillers met veel vaart en actie. In 2008 was hij verantwoordelijk voor het script van ‘Pour elle’ (Engelse titel: ‘Anything For Her’), dat in 2010 een Amerikaanse remake kreeg getiteld ‘The Next Three Days’ met Russel Crowe als hoofdrolspeler en Paul Haggis (‘Crash’) als regisseur. Geheel in de lijn van regisseurs als Olivier Marchal (‘Department 36′ en ‘MR73′ met Daniel Auteuil in de uitblinkende hoofdrol), presenteert Cavayé met ‘Point Blank’ een uitstekende politiethriller. Met de juiste poppetjes op de juiste plek. De prachtig doorleefde kop van Roschdy Zem (als crimineel Hugo Sartet) en de koele, berekenende Gérard Lanvin (in de rol van corrupte politiecommissaris Werner). Hoofdrolspeler Gilles Lellouche is, als verpleger Samuel, ook goed gecast.

‘Point Blank’ draait om corruptie binnen het politiekorps en over twee mannen (Zem en Lellouche) op de vlucht. Allebei worden ze van moorden verdacht die ze niet hebben gepleegd. En dus krijgen we veel actie voorgeschoteld, waaronder een koortsachtige achtervolgingsscène in de Parijse ondergrondse. Verpleger Samuel redt de van een motorongeluk herstellende Hugo Sartet van een wisse dood. Dat had hij misschien beter niet kunnen doen. ‘Point Blank’ laat zien dat niet iedereen die goed doet, goed ontmoet. Want nadat Samuel Sartet heeft gered, wordt zijn zwangere vrouw ontvoerd. Om haar veilig terug te zien, moet Samuel de van een gewapende overval verdachte Sartet uit het ziekenhuis zien te smokkelen. Dat lukt, maar daarmee is Samuel nog niet van alle zorgen verlost. Op zoek naar belastend materiaal en op zoek naar zijn vrouw vormen Samuel en Sartet een uit nood gebonden verbond.

In het hol van de leeuw, het Parijse hoofbureau van politie, vindt de apotheose plaats. Om daar ongeschonden te komen moet het ongewone duo een paar slimme trucjes uithalen.  ‘Point Blank’ blinkt uit in zijn recht voor de raap montage. De film is puur geregisseerd, zonder toevoeging van een Hollywoodsausje (computer gegenereerde beelden, auto-achtervolgingen en overdreven explosies). Ook worden we niet getrakteerd op flauwe grappen en de onvermijdelijke love-interest. De film blinkt uit in realisme. En ach, dat de meeste hoofdrolspelers min of meer onbewogen blijven bij het soms extreme geweld? Laten we het er maar op houden dat ze hun pappenheimers op dat gebied wel kennen. ‘Point Blank’ is vakkundig gemaakt, zonder overbodige ballast. Een zeer te genieten actiethriller!

Ruud Stift