Queen of Hearts – Dronningen (2019)

Recensie Queen of Hearts CinemagazineRegie: May el-Toukhy | minuten | drama | Acteurs: Trine Dyrholm, Gustav Lindh, Magnus Krepper, Liv Esmår Dannemann, Silja Esmår Dannemann, Stine Gyldenkerne, Preben Kristensen, Frederikke Dahl Hansen, Ella Solgaard, Carla Philip Røder, Peter Khouri, Mads Knarreborg, Marie Dalsgaard, Elias Budde Christensen, Noel Bouhon Kiertzner, Mathias Rahbæk

Ze ontwikkelde zich de afgelopen drie decennia tot een van de meest gelauwerde actrices van haar land, maar het had niet veel gescheeld of Trine Dyrholm was om een heel andere reden bekend geworden. Toen ze veertien was deed ze namelijk mee aan de Dansk Melodi Grand Prix 1987, de Deense voorronde voor het Eurovisie Songfestival. Haar liedje eindigde als vierde en Trine besloot dat acteren meer iets voor haar was, om zich vervolgens aan te melden bij de toneelschool. In haar eerste jaar werd ze direct bekroond met een Bodil, het Deense equivalent van ons Gouden Kalf, voor haar rol in ‘Springflod’ (1990). Geen slecht debuut! Ze zou het kleinood overigens nog zes keer winnen (in totaal sleepte ze elf nominaties in de wacht), onder meer voor Susanne Biers ‘In a Better World’ (2010, Oscar voor beste buitenlandse film) en ‘Kollektivet’ (2016) van Thomas Vinterberg. Voor die laatste rol ontving ze bovendien een Zilveren Beer op het Filmfestival van Berlijn.

Waarom Dyrholm zo’n geweldige actrice is, bewijst ze in ‘Queen of Hearts’ (oorspronkelijke titel: ‘Dronningen’) uit 2019 opnieuw. In deze psychologische thriller van regisseur May El-Touky speelt ze een complexe, geraffineerde vrouw die heel anders in elkaar blijkt te steken dan we op voorhand denken. Deze Anne heeft het vanuit de buitenwacht gezien goed voor elkaar. Ze heeft een goede baan als kinderjurist, gespecialiseerd in zedenzaken. Samen met haar Zweedse man Peter (Magnus Krepper) en twee dochters, de tweeling Fanny en Frida, woont ze in een prachtig huis op een bijzonder idyllische locatie, aan de rand van het bos. Die ogenschijnlijke vredigheid wordt stevig opgeschud als Gustav (Gustav Lindt), de zestienjarige zoon van Peter uit een eerdere relatie, bij hen komt wonen. Zijn Zweedse moeder is zijn onhandelbaarheid zat en vindt bovendien dat Peter zich er al die jaren wel erg makkelijk van af heeft gemaakt. Anne ziet het als haar taak om zich over de jongen te ontfermen, maar doet dit op een andere manier dan je zou verwachten: ze verleidt hem en de twee beginnen een geheime liefdesaffaire.

Meer vertellen over het verhaal zou zonde zijn, omdat ‘Queen of Hearts’ zich op zo’n meeslepende wijze ontwikkelt dat je je er gewoon maar aan moet overgeven. Alles staat en valt met het personage Anne, een vrouw die je gedurende de film in al haar kwetsbaarheid meent te leren kennen, maar die veel meer geheimen heeft dan alleen die schandaleuze seksuele relatie met haar bijna vijfendertig jaar jongere stiefzoon. Laagje voor laagje wordt onthuld wie ze daadwerkelijk is. Iemand die graag de spil wil zijn waar alles om draait, vol overtuiging de reddende engel speelt (vandaar dat ze het in haar werk voor kwetsbare kinderen opneemt), maar die ook honger heeft naar een zekere macht en het is Gustav die die gevoelens aanwakkert. Het is duidelijk dat Anne het nodige heeft meegemaakt, dat ze littekens heeft die sporen uit haar verleden hebben nagelaten, maar wat er precies gebeurd is, laten El-Toukhy en mede-scenarioschrijfster Maren Louise Käehne wijselijk in het midden.

Dyrholm werd nauw in het schrijfproces betrokken, waardoor ze de rol niet alleen speelt maar daadwerkelijk ís. Ze weet ons lange tijd voor de gek te houden, met haar te laten meeleven. Over de keuzes die ze maakt hebben we onze ernstige twijfels, maar waar dat uiteindelijk op uit zal draaien kunnen we niet bevroeden. Wij zien gewoon een middelbare vrouw die, in een soort midlifecrisis, haar seksualiteit herontdekt. Dyrholm geeft zich letterlijk en figuurlijk expliciet bloot, wat bijzonder dapper is omdat ze zich op een ongemakkelijke manier zo kwetsbaar opstelt. Overigens geldt dat ook voor haar tegenspeler, Gustav Lindt (die overigens ‘al’ 23 jaar was ten tijde van de opnamen). Aanvankelijk lijkt hij de bovenliggende partij, met zijn dwarse gedrag en zijn ontoegankelijke instelling. Maar Anne blijkt gewiekster te zijn en zo haar manieren te hebben om het roer volledig over te nemen.

De onderlinge wisselwerking en de wisseling van machtspositie geeft een fascinerend schouwspel, temeer omdat het nu eens een keer de (oudere) vrouw is die aan de touwtjes trekt. Dit is een film die je na afloop achterlaat in een waas van verwondering, onbegrip, afkeuring en ja, ook walging. ‘Queen of Hearts’ is een krachtige psychologische karakterschets over macht, zonde, (on)schuld en lust die langs de grenzen van ons moraal scheert, met een meesterlijke Trine Dyrholm. Heftig, intens en zeer de moeite waard!

Bioscooprelease: 20 juni 2019
VOD-release: 2 oktober 2019
DVD-release: 2 oktober 2019