Ramon en het paard van Sinterklaas – Ay Ramon! (2015)

Regie: Stijn Coninx | 110 minuten | familie | Acteurs: Jan DeCleir, Frans Van der Aa, Pieter Embrechts, Lucas van den Eynde, Els Dotterman

De zwartepietendiscussie daargelaten, verloopt de aanpassing van het kinderfeest Sinterklaas aan het nieuwe millennium vrij geruisloos. Zoals het hoort natuurlijk. In ‘Ramon en het paard van Sinterklaas’ (‘Ay Ramon!’), een Vlaams vervolg op de succesvolle Nederlandse sequel met opnieuw Jan Decleir als goedheiligman, komt op een enkele schoorsteenpiet na geen traditionele ‘knecht’ meer voor. De hofhouding van de Sint bestaat in ‘Ramon’ bijna volledig uit vurige Spanjaarden en kolderieke Vlamingen, voorwaar een hele overgang na het stemmige voorwerk met de Chinese Winky in de Noord-Hollandse duinen.

De regie van Stijn Coninx (van de Urbanus-films) op basis van een scenario van Hugo Matthyssen, mondt uit in een barokke film. Ramon (Pieter Embrechts) is een Spaanse zanger en de verzorger van de schimmel van de Sint, die nadat hij wegens zeeziekte over land naar onze contreien is overgebracht wordt ontvoerd. Niet door een engerd waarvan uw kiddo’s weken wakker liggen, maar door Tikkelotje, een clownesk meisje met peenhaar (Evelien Bosmans), dat Ramon wil exploiteren voor haar theater en begint te krijsen wanneer ze haar zin niet krijgt. Iedere lakei die het paard denkt te vinden wordt opgesloten. De twee Vlaamse kapiteins van de stoomboot zijn helemaal de weg kwijt.

Het aantal personages in ‘Ramon en het paard van Sinterklaas’ is groter dan de film nodig heeft en het verhaaltje is mager, maar de film is mooi aangekleed en de liedjes zijn leuk. De inbreng van de kluchtige schrijver Matthyssen, die de afgelopen decennia met Bart Peeters het populaire ‘Leugenpaleis’ op radiozender Studio Brussel presenteerde, is duidelijk aanwezig. En gelukkig is Decleir een vertrouwenwekkend rustpunt, dat uiteindelijk zelf de touwtjes in handen neemt. ‘Ramon en het paard van Sinterklaas’ is een kleurrijk, Rooms geheel, dat het goed kan doen zonder Zwarte Piet, maar een beetje veel met Studio 100-kakofonie is dichtgeplamuurd.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 21 oktober 2015