Red Riding: In the Year of Our Lord 1974 (2009)

Regie: Julian Jarrold | 102 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Andrew Garfield, David Morrissey, John Henshaw, Anthony Flanagan, Warren Clarke, Jennifer Hennessy, Mary Jo Randle, Rachel Jane Allen, Rita May, Graham Walker, Berwick Kaler, Katherine Vasey, Danny Cunningham, Michelle Dockery, Robert Sheehan, Margaret Blakemore, Eddie Marsan, Daniel Mays, Cara Seymour, Peter Mullan, Gerard Kearns, Ian Mercer, Rebecca Hall, Sean Harris, Tony Mooney, Steven Robertson, Lyn Roden, Liz Hume Dawson, Cathryn Bradshaw, Sean Bean, Roger Morlidge, Mike Mitchell, Shaun Dooley, Chris Walker, Kelly Freemantle

Red Riding is een filmtrilogie, gebaseerd op het gelijknamige kwartet boeken van de Britse schrijver David Peace. Met tussenpozen van drie jaar wordt in de boeken een beeld geschetst van een door en door corrupt politieapparaat in West-Yorkshire, in het noorden van Engeland, gedurende de jaren zeventig en tachtig van de twintigste eeuw. Hoewel deels gebaseerd op feiten, betreft het geheel een fictieve representatie van hoe Peace zelf zich zijn jeugd in Yorkshire herinnert. De trilogie is gemaakt voor de Britse tv-zender Channel 4, die hem in 2009 voor het eerst heeft uitgezonden. ‘In the Year of Our Lord 1974’ is het eerste deel.

Eddie Dunford (Andrew Garfield) is een jonge misdaadjournalist van de Yorkshire Post die smacht naar een grote doorbraak. In zijn overmoed bijt hij zich vast in een zaak van een aantal vermiste (vermoedelijk vermoorde) jonge meisjes. Hoe dieper hij graaft, hoe meer Dunford ervan overtuigd raakt dat de politie informatie achterhoudt en dat de vastgoedmagnaat John Dawson (Sean Bean) betrokken is bij de moorden. In al zijn naïveteit ontfermt Dunford zich over de moeder van een van de vermiste kinderen (Rebecca Hall). Maar ook zij weet meer dan ze toegeeft en langzaam maar zeker raakt de jonge journalist verstrikt in een web van verraad en complotten, waaruit hij geen uitweg meer ziet.

De plot leest als een intrigerende misdaadthriller en zo kan de film dan ook adequaat beschreven worden. Met dien verstande dat de oplossing van de verdwijningen niet echt aan bod komt. Doel van de film is meer om een indruk te geven van het miserabele leven in het dorpse noorden van Engeland. Regisseur Julian Jarrold (die eerder bijvoorbeeld de verfilming van ‘Brideshead Revisited’ (2008) voor zijn rekening heeft genomen) schetst een Yorkshire dat vrijwel ontdaan is van kleur en waar het lastig zoeken is naar een glimlach. Waar iedereen elkaar de hand boven het hoofd houdt en vooral voor eigen gewin gaat. Geen prettige omgeving dus.

De duistere stijl van de film wordt consequent doorgevoerd in de cinematografie. Visueel is ‘1974’ daarom erg aantrekkelijk. Helaas is de psychologie van de karakters af en toe lastig te slikken. Waarom papt Dunford bijvoorbeeld aan met de moeder van een van de vermiste meisjes? En andersom: wat wil zij eigenlijk van hem? Omdat deze relatie in het verhaal erg belangrijk is, stoort het dat hier geen bevredigende verklaring voor wordt gegeven. Veel van Dunfords gedrag kan worden toegeschreven aan jeugdige overmoed en naïveteit, maar dit is toch echt iets anders.

Je moet zo wel een paar psychologische plotgaten voor lief nemen, maar voor wie het lastig verklaarbare gedrag van sommige personages accepteert, biedt ‘1974’ een prachtige film-noir die stevig onder je huid kruipt. Hoewel de film (als enige uit de trilogie) vrij goed los te bekijken is, loont het om ook de andere twee delen te zien. Zij bieden extra achtergrondinformatie bij de gebeurtenissen en geven zo antwoord op in elk geval een paar vragen waar je onherroepelijk mee blijft zitten na het kijken van deze film. Maar op zichzelf is dit een uitstekende en intrigerende productie.

Wouter de Boer