Rocky IV (1985)

Regie: Sylvester Stallone | 91 minuten | actie, drama | Acteurs: Sylvester Stallone, Talia Shire, Burt Young, Carl Weathers, Brigitte Nielsen, Tony Burton, Michael Pataki, Dolph Lundgren, James Brown, Rocky Krakoff, Sylvia Meals

In het aardige vierde deel van de ‘Rocky’-cyclus wordt de last op de schouders van bokser Rocky Balboa wel erg groot. In een wereldtitelgevecht tegen de Rus Ivan Drago gaat het namelijk om niets minder dan wij tegen zij, oftewel een duel tussen west en oost. ‘Rocky IV’ kent goede, spannende boksmomenten, maar schiet door in het belang dat een bokswedstrijd voor de mensheid zou hebben.

Het uiteindelijke duel tussen de Amerikaan Balboa (Sylvester Stallone) en de Rus Drago (Dolf Lundgren) is boeiend. Stallone slaagt erin om na drie eerdere ‘Rocky’-films wederom een interessant gevecht te tonen. Beide vuistvechters delen uit en incasseren. Aan het einde van de match zien beide boksers eruit als een stel hooligans na een oproer. Het gevecht verloopt dramatisch en er gebeuren gekke dingen. Al eens boksers zien worstelen in de boksring? Regisseur Stallone trekt alles uit de kast voor een boeiend duel.

Soms trekt Stallone teveel uit de kast. De stereotypen van Russen zijn wel erg gemakkelijk in de vierde ‘Rocky’. Zo is Lundgren een Russische amateurkampioen en een boom van een vent zonder emoties (en tekst). Geen enkele Rus krijgt overigens een lach over zijn lippen, tot aan het titelgevecht. Daarbij komt dat de van oorsprong Zweedse acteur Lundgren er in ‘Rocky IV’ uit ziet als een Zweed! Maar goed, voor Amerikanen ligt Zweden dicht genoeg bij Rusland om Russisch te kunnen zijn. Voor het gemak is Lundgrens eerzuchtige vrouw, Brigitte Nielsen, omgetoverd tot een koele bitch. Naar Russisch model met kort haar en een mannelijke uitstraling.

Stallone en Lundgren zijn als David en Goliath. De bijna twee meter lange Zweed torent in de ring hoog uit boven Sly. In de trainingsmethodes van beide kemphanen zitten grote verschillen. Stallone traint onder erbarmelijke omstandigheden op een letterlijk kille locatie. Lundgren, daarentegen, wordt begeleid door een arsenaal van medici, gesponsord door de staat en opgezweept door zijn ziekelijk ambitieuze vrouw. Hij is een medisch wonder dat steeds krachtiger wordt. Spelen de Russen het spel wel eerlijk?

Hoofditem van de film is de verhouding tussen oost en west. In 1985 waren de Sovjets en Amerikanen geen grote vrienden. Vanzelfsprekend zijn de Russen de slechteriken en de Amerikanen de helden. Ironisch is overigens dat de Amerikanen in Rocky IV in niets onder doen voor de Russen wanneer het gaat om patriottisme. Zo verschijnen grote Amerikaanse vlaggen in beeld tijdens verhitte persconferenties en is de entree van voormalig bokskampioen Apollo Creed (Carl Weathers) voor een demonstratiepartij zeer Amerikaans te noemen. Leuk om te zien is ook de voorzichtige openheid die de Sovjets aan het einde van de film tonen, gelijk aan de echte ontwikkelingen van toen.

Even een waarschuwing omtrent de filmmuziek van ‘Rocky IV’. Eerst het positieve. Goed is de tweede hit van Survivor, Burning Heart en heel goed is de bijdrage van de Godfather of Soul, James Brown, met Living in America. Al het andere zijn draken van nummers, erg jaren tachtig, die verbleken bij eerdere Rocky-muziek van componist Bill Conti. Maar goed, de film is een afspiegeling van de tijd dus je moet het er maar mee doen.

Voor een lekker avondje ontspannen is ‘Rocky IV’ een goede keus. Het verhaal is niet te moeilijk en de boksscènes zijn goed. Erger je niet teveel aan de stereotypen en de bij tijd en wijlen baggermuziek. En stel jezelf de vraag: Is het verstandig om vijf jaar niet te boksen en ineens een demonstratiepartij uit te vechten met een Rus van bijna twee meter?

Robbert Bitter

Bioscooprelease: 20 maart 1986