Rogue (2020)

Recensie Rogue CinemagazineRegie: M.J. Bassett | minuten | actie, horror | Acteurs: Megan Fox, Philip Winchester, Greg Kriek, Brandon Auret, Jessica Sutton, Kenneth Fok, Isabel Bassett, Adam Deacon, Sisanda Henna, Tamer Burjaq, Ashish Gangapersad, Calli Taylor, Lee-Anne Liebenberg

Arme Megan Fox. De actrice wordt steevast gecast als eye candy in hersenloos vertier van regisseurs als Michael ‘alles moet en zal kapot’ Bay. Na tig keer als lustobject voorbij geparadeerd te hebben in titels als ‘Transformers’ en ‘Teenage Mutant Ninja Turtles’ werd de actrice het zat. Ze is een serieus actrice verdullemme! En dat moet de wereld weten! Het leek regisseur M.J. Bassett een tof plan om de dame in kwestie als militair meesterplanner op te laten voeren in ‘Rogue’. Verscholen achter een dikke laag foundation en lipgloss leidt Fox een stel huurlingen. Deze vechtersbazen moeten een ontvoering oplossen, maar lopen per ongeluk tegen het pixelige lijf van een CGI leeuw aan. Een monsterlijke computeranimatie met honger! En ja… dat is net zo erg als het klinkt. Auw…

Samatha O’Hara (Fox dus) staat aan het hoofd van een eliteteam. Deze soldaten moeten gijzelaars redden van hun ontvoerders in het afgelegen Afrika. Maar als hun missie mislukt en het team strandt, komen ze tegenover meedogenloze rebellen te staan. Ook komen er hongerige leeuwen aan te pas.

Bassett wil met ‘Rogue’ wat zeggen over leeuwenfokkerijen waar deze dieren puur gefokt worden voor de jacht om rijke toeristen te plezieren. Dierenmishandeling ten top. De boodschap is nobel, maar de uitwerking ronduit zielig. Een hongerige computergeanimeerde leeuw opvoeren als de vijand en na afloop zeggen dat dit beest er ook weinig aan kan doen is nogal vreemd. Daarnaast helpt het feit ook niet mee dat de CGI leeuw er nogal knullig en ongeloofwaardig uitziet. Datzelfde geldt voor Fox die eruit ziet als een fotomodel in een camouflagepak. Dit is pure miscasting.

Wat ontzettend jammer is, is dat Bassett het wel degelijk in zich heeft om vermakelijke films in te blikken. Zijn debuut ‘Deathwatch’ – een horrorfilm die zich in de loopgraven van WOI afspeelde – was de moeite waard en opvolger ‘Wilderness’ – een slasher waarin de gevolgen van pesten werden belicht – was ook dik in orde. ‘Rogue’ is echter een zielloze bedoening vol brak acteerwerk, slechte special effects en met een mooie boodschap verpakt in een ronduit infantiel script. Alleen fans van Fox zullen deze film nog een kans kunnen geven. De bekende naam van deze actrice is ook de enige reden dat deze film in de bioscoop gebracht werd. Een pijnlijke constatering.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 24 september 2020
DVD- en blu-ray-release: 22 januari 2021