RRR (Rise Roar Revolt) (2022)

Regie: S.S. Rajamouli | 187 minuten | actie, drama | Acteurs: N.T. Rama Rao Jr., Ram Charan, Ajay Devgn, Alia Bhatt, Olivia Morris, Shriya Saran, Ray Stevenson, Alison Doody, Samuthirakani, Chandra Sekhar, Makrand Deshpande, Rajeev Kanakala, Rahul Ramakrishna, Edward Sonnenblick, Varun Buddhadev, Spandan Chaturvedi, Mark Bennington

Brutaal, episch en over de top omschrijven het best de antikoloniale Indische blockbuster ‘RRR’ (Rise, Roar, Revolt); indien ooit het tegenovergestelde gezocht moet worden voor de uitspraak ‘less is more’, dan is deze film het antwoord. Het is simpelweg zo veel, zo grandioos dat het allemaal voorbij flitst. In welke andere film kan je namelijk de protagonist van een vrachtwagen zien springen, fakkel in de hand en gevolgd door een kudde van India’s gevaarlijkste dieren? Om dan nog te zwijgen over de ontsnappingsscène uit de gevangenis, waarbij de twee hoofdacteurs een menselijke duizendpoot vormen met twee geweren en zich zo een weg banen naar hun vrijheid. ‘RRR’ laat andere blockbusters achter in het stof.

Brits India in de jaren twintig van de vorige eeuw. De Britten zwaaien meedogenloos de scepter en niemand durft hen een strobreed in de weg te leggen. Nadat een klein meisje, Malli (Twinkle Sharma), is ontvoerd door de lokale gouverneur, wordt Komaran Bheem (N.T. Rama Rao Jr.) naar Delhi gestuurd om haar op te sporen. Ondertussen bouwt de ambitieuze Alluri Sitarama Raju (Ram Charan) zijn carrière uit in het Britse politieapparaat. Beide heren, met een specifiek doel voor ogen, kruisen onverwacht elkaars pad en vormen een schijnbaar onbreekbare band. Niets is echter wat het lijkt, en zowel Bheem als Raju nemen een geheime identiteit aan waardoor de gevierde bromance onder spanning komt te staan.

S. S. Rajamouli’s film vertelt veel meer dan enkel iets over het koloniale verleden. Het zegt tegen de wereld dat het klaar moet zijn voor India. Het land heeft, in ‘RRR’ op overdreven heldhaftige wijze, haar onderdrukte verleden van zich afgeworpen en is klaar om zich te overstijgen en haar rechtmatige plaats te eisen in de internationale orde. Deze boodschap zit niet enkel in de film, maar ís feitelijk de film. Bollywood staat al langer bekend om zijn spektakelfilms, gekenmerkt door surrealistische scènes en een zeker musicalgehalte. ‘RRR’ is geen uitzondering op de regel en haalt alles uit de kast. Met een budget van ongeveer 82 miljoen euro is dit prestigeproject één van de duurste Indische films tot nu; geen cent ging verloren.

Aangezien de film zo lang is, zijn er meer gevechtsscènes dan je op twee handen kan tellen en bevindt er zich om elke hoek weer een nieuwe plottwist. Los van het flagrante gebruik van opvallende CGI, wordt er een duidelijke stijl gehanteerd. Deze komt tot stand door verscheidende kenmerkende Indiase elementen te mengen: het belang van kleur, zang, het eeuwige optimisme en doorzettingsvermogen. Daarnaast zijn de choreografieën ronduit verbluffend en tot in het detail gedrild. De indrukwekkende dansscène, tevens het hoogtepunt van ‘RRR’, is meeslepend en dramatisch tegelijkertijd. De dans symboliseert de kracht van India om zich los maken van de onderdrukkende Britten, maar toont voornamelijk aan wat vriendschap en samenwerking allemaal niet kan bereiken; in sommige gevallen de val van een imperium.

Het succes van ‘RRR’ is toe te schrijven aan het feit dat de geliefde bombastische actiefilms van de jaren 80 en vroege jaren 90 met cheesy oneliners en terend op stereotypen gewoonweg niet meer worden gemaakt in Hollywood. Dat in combinatie met moeheid omtrent het superheldengenre – de mainstream actiefilm van tegenwoordig – verklaart deels waarom ‘RRR’ zo genieten is. Soms is een actiefilm met overdreven gevechtsscènes, een sterk plot en een mooie boodschap alles wat je nodig hebt om te genieten. ‘RRR’ is zo veel en tegelijkertijd zo simpel, dat je het onmogelijk kan haten.

Nick Majchrowicz

Waardering:

VOD-release: 25 maart 2022 (Netflix)