S.W.A.T.: Firefight (2011)

Regie: Benny Boom | 85 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Kristanna Loken, Robert Patrick, Gabriel Macht, Nicholas Gonzalez, Gino Anthony Pesi, Carly Pope, Giancarlo Esposito, Shannon Kane, Matt Bushell, Ele Bardha, Lauren Mae Shafer, Chameria Law, Micah A. Hauptman, Kevin Phillips, Ricky Wayne, Steven Hauptman, Darcy Leutzinger, Asim Ahmad, Brad Bukauskas, Corlandos Scott

Kijk! Zo maak je een entree: gezegend met de klinkende naam Benny Boom een actiefilm inblikken. Wat kan er dan nog mis gaan? Niet echt veel, maar met zo’n naam hoop je stiekem op meer. ‘S.W.A.T.: Firefight’ is een beetje (te) tam.

LAPD-agent en anti-terreurexpert Paul Cutler (Macht) wordt naar Detroit gestuurd om daar trainingen te geven aan het lokale S.W.A.T.-team. Uiteraard reageert de ploeg niet al te enthousiast op de nieuwkomer. De onderlinge band wordt echter versterkt als een psychopaat (Patrick) Cutler bedreigt. Deze schurk is niet alleen bijzonder intelligent, maar ook nog eens zeer sadistisch en berekenend.

Dit verlate ‘vervolg’ op het Samuel L. Jackson-vehikel uit 2003 is bedoeld voor de videotheek. Niet dat de film rampzalig slecht is, maar de film mist de afwerking die je gewend bent van grootschalige actiefilms. Echt grote namen ontbreken en de stunts worden zonder al te veel bravoure getoond.

Boom heeft een paar aardige camerastandpunten gebruikt. Zo zie je in een aantal scènes enkel de loop en hand van een personage. Mensen die wel eens een First Person Shooter spelen komt dit beeld vast bekend voor. Het zorgt voor een dynamisch effect en betrekt je bij de actie. Verder wordt de actie redelijk strak in beeld gebracht, zodat je goed ziet wat er gebeurd. Ondanks het feit dat S.W.A.T.-invallen in talloze films en televisieseries te zien zijn, blijft het boeiend om naar te kijken.

Eigenlijk is ‘S.W.A.T.: Firefight’ een verkapte reclame voor deze politie-eenheid. De kameraadschap, de teamgeest en de bijna familiaire sfeer tussen de leden onderling worden flink gepromoot. Ook het glossy wapentuig en de stoere outfits zijn vast interessant voor jonge mensen die op zoek zijn naar een spannende baan. Rond deze reclame is een verhaal heen gebouwd. Een niet zo’n interessant verhaal ook.

Gabriel Macht heeft een sympathieke uitstraling, maar is een vrij beperkt acteur. Hij kan de film dragen, maar je raakt nooit echt betrokken bij zijn personage. Zijn teamleden bestaan uit wandelende clichés (stoere Afro-Amerikaan met klein hartje, opstandige Latino, mooie maar pittige dame en zo voort). De schurk wordt vertolkt door de onvermijdelijke Robert ‘T2’ Patrick die op de automatische piloot acteert. De acteur levert degelijk werk, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Hetzelfde geldt voor de hele film: het is prima kijkbaar, maar na afloop ben je alles al vergeten.

‘S.W.A.T.: Firefight’ is een film volgens het boekje. Voldoende actie, beetje romantiek en een vleugje humor. Niemand zal écht teleurgesteld zijn na het zien van deze film, maar niemand zal ook écht genoten hebben. Macht zal hiermee niet doorbreken en Patrick zal geen betere rollen krijgen. Op naar deel 3.