Searching (2018)

Recensie Searching CinemagazineRegie: Aneesh Chaganty | 100 minuten | drama, thriller | Acteurs: John Cho, Sara Sohn, Alex Jayne Go, Megan Liu, Kya Dawn Lau, Michelle La, Joseph Lee, Dominic Hoffman, Connor McRaith, Debra Messing, Briana McLean

Het is toch even een confronterende ervaring met de absurd snelle vergankelijkheid van het leven als we in de openingsscène van ‘Searching’ Windows 95 als besturingsprogramma zien. Via Windows 95 naar het Apple-tijdperk dartelt de kijker in vogelvlucht door de jeugd van Margot (Michelle La) met haar ouders David (John Cho) en Pamela (Sara Sohn). We zien foto’s van haar eerste schooldag, filmpjes van pianolessen en leren via enkele omwegen dat haar moeder onlangs is overleden. Het is meteen de aanzet voor de rest van de film: we verlaten de wereld van telefoon- en computerschermen niet in ‘Searching’. Als Margot niet thuis blijkt te zijn gekomen ontvouwt zich een klassieke vermissingsthriller op een inventieve manier, waarbij terloops nog kritische kanttekeningen worden geplaatst bij de rol van sociale media en ouderschap.

In ‘Searching’ wordt het verhaal dus uitsluitend verteld via telefoon- en computerschermen. Nu is deze aanpak niet geheel nieuw: het werd eerder al gedaan met de matige tienerhorrorfilm ‘Unfriended’ en ook in series als ‘Modern Family’ werd al geëxperimenteerd met een ‘screen only-aanpak’. Regisseur Aneesh Chaganty (hiervoor ironisch genoeg werkzaam voor Google) kan dan ook niet voorkomen dat het in ‘Searching’ richting het einde toe ietwat geforceerd aan gaat voelen en de kunstgrepen wat al te alom aanwezig voelen.

Dat de film werkt is vooral te danken aan het spel van hoofdrolspeler John Cho (onder meer bekend uit enkele ‘Star Trek’-films en ‘Harold & Kumar’), die de balans tussen paranoia en emotie perfect weet te bewaken. Maar ook het spel van Michelle La en Debra Messing (vooral bekend van komische rollen, onder meer in ‘Will and Grace’) is meer dan uitstekend. Het is ook fijn dat Chaganty van ‘Searching’ niet slechts een inventieve ‘screen only-thriller’ heeft gemaakt; ook thema’s als rouwverwerking en ouderschap komen goed uit de verf. Het hoge tempo en de vele plotwendingen dragen bij aan een ijzingwekkende suspense, al wordt de emotie nooit uit het oog verloren.

Het is wel enigszins jammer dat ‘Searching’ naar het einde toe ietwat aan spanning in moet boeten. De grootste twist kun je met een beetje goede wil al vroeg in de film aan zien komen en de regisseur is richting het einde net iets te lief voor zijn publiek. Het doet niets af aan het feit dat ‘Searching’ een beklemmende en inventieve thriller is die de kijker ondanks zijn minimalistische aanpak gedurende de hele speelduur op het puntje van de stoel zal weten te houden. De grimmige parallellen met de zaak Anne Faber zullen ook best even door je hoofd spoken, evenals de impliciete kritiek die wordt geleverd op de ‘social mediatisering’ van vermissingszaken. Een uitstekende thriller die plottechnisch net iets teveel op safe speelt, maar inventief is in de uitvoering.

Alex Mazereeuw

Bioscooprelease: 6 september 2018
Digital Download-release: 4 januari 2019