Security (2017)

Recensie Security CInemagazineRegie: Alain Desrochers | 88 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Antonio Banderas, Ben Kingsley, Liam McIntyre, Cung Le, Katherine de la Rocha, Chad Lindberg, Jiro Wang, Gabriella Wright, Shari Watson, John Strong, Andrew De La Rocha

In de jaren negentig was Antonio Banderas een grote ster. De Latin Lover, die vanuit het Zuid-Spaanse Malaga, via een intensieve en vruchtbare samenwerking met regisseur Pedro Almodóvar, begin jaren negentig voet aan de grond kreeg in Hollywood, schitterde in die tijd onder meer in ‘Philadelphia’ (1993), ‘Evita’ (1996) en ‘The Mask of Zorro’ (1998). Daarna kwam er een tijd waarin hij hoofdzakelijk in de bladen stond vanwege zijn stormachtige huwelijk met Melanie Griffith, met wie hij dochter Stella kreeg. In de eenentwintigste eeuw behaalde hij zijn commercieel grootste successen, maar dan zonder dat hij zelf in beeld te zien was. Hij sprak namelijk de stem van het personage Puss (in Boots) in de films ‘Shrek 2’ (2004), ‘Shrek The Third’ (2007) en ‘Shrek Forever After’ (2010) en verdiende daar zijn eigen spin-off mee: ‘Puss in Boots’ (2011). “Ik haat die kat”, zei Banderas ooit gekscherend in een interview. “Sinds hij in mijn leven is, ben ik niet meer belangrijk. Waar vrouwen vroeger zeiden ‘Ik vond je geweldig in ‘The Mask of Zorro’, gaat het nu alleen maar over hoe leuk ze die kat vinden.”

Banderas maakt nog altijd veel films, maar ze zijn van sterk wisselende kwaliteit. De meeste halen de bioscopen niet eens en worden direct op dvd/bluray uitgebracht. Zo ook ‘Security’ (2017), een low-budget actiethriller zoals Banderas er wel meer heeft gemaakt. In deze film speelt de Spaanse acteur de rol van Eduardo ‘Eddie’ Deacon, een oorlogsveteraan die wanhopig de draad van zijn leven weer probeert op te pakken. Ooit was hij een belangrijke kapitein met veel macht en aanzien, nu moet hij bij een uitzendbureau bedelen om een baantje. Hij is bereid alles aan te nemen, hoe slecht het ook betaalt en hoe karig de arbeidsvoorwaarden ook zijn. Na enig aandringen blijkt er een baantje voor hem te zijn, als bewaker bij een winkelcentrum veertig kilometer verderop. Hij kan diezelfde avond nog beginnen. Het team waarin hij terechtkomt, is een bij elkaar geraapt zootje ongeregeld. Leidinggevende Vance (Liam McIntyre) is een vervelende kletskous, die angsthaas Mason (Chad Lindberg), nietsnut Johnny (Jiro Wang) en de met een kater kampende Ruby (Gabriella Wright) onder zijn hoede heeft. Eddie is de enige die het werk serieus neemt, al slaat hij weer een beetje door in zijn aanpak.

Wat niemand kon vermoeden, is dat de militaire skills van Eddie zich precies op het juiste moment aandienen. Een jong meisje (Katherine de la Rocha) bonst in grote paniek op de deur van het winkelcentrum. Ze wordt achternagezeten zegt ze, of ze bij Eddie en zijn collega’s mag komen schuilen. Vance wimpelt haar in eerste instantie nog af, maar de bloedserieuze Eddie ziet dat het ernst is en neemt vanaf dat moment de leiding over. Niet veel later staat Charlie (Ben Kingsley) voor dezelfde deur. Hij beweert de vader van het meisje te zijn. In werkelijkheid is hij echter de leider van een agressief opererende criminele organisatie, die er alles aan gelegen is om het meisje uit de weg te ruimen, aangezien zij de enige is die tegen hem kan getuigen. Aan Eddie en zijn collega;s de zware taak om het meisje te beschermen tegen haar belagers.

‘Security’ is een bescheiden actiefilm die zijn flinterdunne plot rechttoe-rechtaan benadert. Er wordt niet te lang om de hete brij heen gedraaid – ‘Security’ duurt slechts 86 minuten – en de film pretendeert niet meer te zijn dan het is. Het enige doel van de Canadese regisseur Alain Desrochers en scenarioschrijvers Tony Mosher en John Sullivan beogen is simpel vermaak, zonder al te veel gedoe eromheen. Met beperkte middelen en een niet al te ingewikkeld plot slagen ze daar heel aardig in. Natúúrlijk wordt er een loopje genomen met de geloofwaardigheid en ben je deze film direct na de aftiteling alweer vergeten. Maar wie niet te hoge verwachtingen heeft, kan best een vermakelijke anderhalf uur tegemoet gaan. Met Banderas en zeker Kingsley – een man met een bijzonder indrukwekkende prijzenkast – hebben we twee acteurs die veel meer in hun mars hebben dan ze hier laten zien, maar aan alles is te zien dat de heren deze film met ontzettend veel plezier gemaakt hebben. En lol in je werk, dat is ook wat waard.

Het is knap hoe met name Banderas een amper uitgewerkt personage toch boeiend weet te maken; we zijn geïnteresseerd in zijn Eddie Deacon; wat is er met hem gebeurd, wat heeft hij meegemaakt, wie is hij? Antwoorden krijgen we jammer genoeg niet of nauwelijks; daar is dit de film niet voor. ‘Security’ is puur eendimensionaal vermaak, en daar is, zo op zijn tijd, echt niks mis mee.

DVD- en blu-ray-release: 3 november 2017