Self/less (2015)

Regie: Tarsem Singh| 116 minuten | thriller, science fiction | Acteurs: Ryan Reynolds, Natalie Martinez, Matthew Goode, Ben Kingsley, Victor Garber, Derek Luke, Jaynee-Lynne Kinchen, Melora Hardin, Michelle Dockery, Sam Page, Brendan McCarthy, Thomas Francis Murphy, Sandra Ellis Lafferty, Emily Tremaine, Griff Furst

Één ding in het leven is zeker; eens gaan we dood. In ‘Self/less’, de nieuwste film van regisseur Tarsem Singh, is dit echter verre van zeker. Singh mag dan niet al teveel films op zijn CV hebben staan, maar met bijvoorbeeld ‘The Cell’ en ‘Immortals’ schotelde de Indiase regisseur zijn publiek graag visueel spektakel voor. Dat schept voor ‘Self/less’, een film met een intrigerend uitgangspunt, hoge verwachtingen.

Terugkijkend op zijn leven heeft vastgoedmagnaat Damian Hayes (Ben Kingsley) vele successen gehad, maar al zijn rijkdom kan hem niet genezen van een dodelijke ziekte. Hij lijkt zich hier bij te hebben neergelegd, totdat hij in aanraking komt met de medische procedure “shedding”. Dr. Albright (Matthew Goode) meent een manier te hebben gevonden om de menselijke geest naar een nieuw ontwikkeld lichaam over te kunnen brengen.

Uiteraard is dit niet voor iedereen toegankelijk en vinden deze praktijken in het geheim plaats. Zo ook wanneer Damian het loodje legt en zijn nieuwe lichaam krijgt. Met zijn nieuwe alias Edward Hale (Ryan Reynolds) lijkt het leven één groot feest, maar zijn aanhoudende hallucinaties leiden tot akelige bevindingen over zijn nieuwe lichaam.

De intrigerende opzet (“Wat is onsterfelijkheid?”) van ‘Self/less’ trekt je mee in het verhaal, maar de sterke opening wordt al snel onderuit gehaald. Zodra het sferische New Orleans wordt verlaten lijkt er een startsein te zijn gegeven voor een matige actiefilm. Mede door het zwakke script verbleken de acteertalenten van Ryan Reynolds bij die van acteerzwaargewicht Ben Kingsley. De transformatie van Kingsley naar Reynolds is niet overtuigend, dit lijken daadwerkelijk twee verschillende personages. Reynolds lijkt niet te weten wat hij moet doen met het fraaie voorzetje van Kingsley. Het acteerspel van Matthew Goode als de doorgeslagen dokter komt nog wel over, maar de ontwikkeling van zijn personage is ook minimaal.

Het centrale begrip van “shedding” wordt helaas nauwelijks onderbouwd. In combinatie met een algeheel matige uitwerking wordt ‘Self/less’ op den duur een wat frustrerende vertoning. Ook de gebruikelijke flair van regisseur Singh is in geen velden of wegen te bekennen. Met zo’n tot de verbeelding sprekend gegeven mag je eigenlijk wel meer verwachten van deze creatieveling.

Een interessant onderwerp wordt ontsierd door een gebrek aan richting. De gebrekkige actie, slechte uitwerking en het feit dat Tarsem Singh niet zijn herkenbare stempel op de film weet te drukken zorgen voor weinig kijkplezier. Ironisch genoeg doet een gebrek aan een ziel ‘Self/less’ de das om.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 16 juli 2015
DVD- en blu-ray-release: 16 december 2015