Serendipity (2001)

Regie: Peter Chelsom | 90 minuten | komedie, romantiek, fantasie | Acteur: John Cusack, Kate Beckinsale, Jeremy Piven, Bridget Moynahan, John Corbett, Eugene Levy, Lilli Lavine, Michael Guarino Jr., Abdul Alshawish, Ann Talman, Stephen Bruce, Crystal Bock, David Sparrow, Gary Gerbrandt, Kate Blumberg, Ron Payne, Marcia Bennett

Een romantische komedie in optima forma. Een jongen en meisje ontmoeten elkaar bij toeval in het warenhuis Bloomingdales als zij een kado kopen voor hun partner. Er springt een vonk over en zij besluiten in een coffeeshop, “Serendipity” genaamd, koffie te drinken. John Cusack, die de rol van Jonathan speelt, is zo onder de indruk van Sara, gespeeld door Kate Beckinsale, dat hij haar weer wil ontmoeten. Sara wil dit niet omdat zij bang is dat de magie dan over is. Zij denkt niet dat zij voor elkaar bestemd zijn. Jonathan is juist hiervan wel overtuigd. Jonathan schrijft zijn naam en telefoonnummer op een bankbiljet, waarmee zij een boek koopt. Zij schrijft haar naam en telefoonnummer in het boek dat zij als zij het uitgelezen heeft zal verkopen aan een tweedehands boekhandel. Mochten zij in de toekomst het bankbiljet en het boek in handen krijgen, dan is hun lot bezegeld.

Bij een romantische komedie weet de kijker vanaf het begin al dat de hoofdpersonen aan het eind van de film bij elkaar zijn. Zo ook bij deze film. Dit hoeft op zich niet hinderlijk te zijn, maar dan moet er wel wat tegenover staan. In ieder geval is het script van ‘Serendipity’ heel origineel en is er een duidelijke chemie tussen de beide hoofdrolspelers. Alleen hebben de hoofdrolspelers te weinig scènes waarin ze samen te zien zijn. En dat is jammer. Eugene Levy, in zijn zoveelste bijrol, steelt als verkoper in een warenhuis de show.

In deze film is er veel aangedaan om het verhaal zo goed mogelijk over te laten komen. Zo heeft men na de ramp met het World Trade Center op 11 september 2001 de beelden van het World Trade Center digitaal verwijderd van alle skyline shots van New York City.

Het is absoluut geen slechte film, maar de voorspelbaarheid van het script blijkt toch weer de overhand te krijgen. Dit wordt op den duur de storende factor. Daar waar in het begin bij het uitvouwen van het script de aandacht van de kijker nog wordt vastgehouden, zakt de aandacht naarmate we verder komen in de film steeds verder weg. Soms zou je zelfs willen dat de hoofdpersonen elkaar sneller zouden vinden. Eigenlijk is deze film hetzelfde lot beschoren als de meeste romantische komedies. Zij stijgen zelden boven de middelmaat uit. Je kunt je afvragen of dit toeval is.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 20 december 2001