Sinterklaas & het gouden hoefijzer (2017)

Recensie Sinterklaas en het gouden hoefijzer CinemagazineRegie: Aram van de Rest | 64 minuten | familie | Acteurs: Wilbert Gieske, Anna-Sophie Kummer, Mike Weerts, Melody Klaver, Vincent Visser, Beryl van Praag, Anouk de Pater, Job Bovelander, Gerard Cox, Joke Bruijs, Wendy Brouwer, Jaak Van Assche, Walter De Donder, Andy Peelman, Lars Boele, Anouk Slabbers

Als Sinterklaas en zijn Pieten in Nederland zijn aangekomen en druk zijn met de voorbereidingen voor Pakjesavond, krijgt de Sint het ene na het andere berichtje van de tienjarige Bloem (Anne-Sophie Kummer). In haar brieven en e-mails smeekt ze om een ritje op Amerigo, het trouwe paard van Sinterklaas. Als ze zich zelfs aan de poort van het kasteel meldt, krijgt ze haar zin: ze mag een rondje op het paard rijden. Maar dan gaat het mis: ze neemt Amerigo mee buiten de poort voor een flinke fit en onderweg verliest het paard zijn bijzondere gouden hoefijzer. Hiermee kan Amerigo de daken op, dus als het hoefijzer vermist raakt, dreigt pakjesavond in de soep te lopen. Het is het (over)bekende concept: er is altijd wel iets met de stoomboot, de pakjes, het paard of met de Pieten waardoor het hele feest niet door lijkt te gaan. Origineel is het allerminst, maar zou een vlekkeloze voorbereiding interessant zijn om naar te kijken? Het is natuurlijk voor de kinderen even spannend om het allemaal goed komt, maar de luchtige toon en het vlotte tempo sleept kinderen helemaal mee in het verhaal.

Om het verlies van het hoefijzer op te vangen, gaan Bloem en Sinterklaas samen op een ‘undercover’ missie om het hoefijzer terug te vinden. Zo wil de Sint namelijk voorkomen dat zijn Pieten in paniek raken. Ze besluiten om een nieuw gouden hoefijzer te laten maken door de smid Gijs, die ook het origineel heeft vervaardigd. Ze moeten niet alleen Gijs zien te vinden in een verzorgingshuis, maar ook een klomp goud zoeken. Hierbij krijgt Bloem gelukkig hulp van Gijs’ kleinzoon Finn (Vincent Visser).

Intussen ontdekt de straatmuzikant Joey (Mike Weerts) dat hij plotseling heel veel geluk heeft, sinds hij een gouden hoefijzer op zijn hoofd kreeg. Hij vermoedt dat het hoefijzer magische krachten heeft. Zijn vriendin Tess (Melody Klaver) raakt jaloers en probeer het hoefijzer van hem af te pakken.

Sinds 2012 komt ‘De Club van Sinterklaas’ elk jaar met een eigen bioscoopfilm. In 2017 was dat ‘Sinterklaas en het Gouden Hoefijzer’ Het Muiderslot fungeert als het kasteel van Sinterklaas als hij in Nederland verblijft, maar de rest van de film is opgenomen in Zuid-Limburg. Met name Valkenburg en de grotten daar hebben een prominente rol in de film.

Het is een vrolijke zang- en dansfilm die bij de kleintjes zeker in de smaak valt. Het verhaal is logischerwijs eenvoudig te volgen, maar kent genoeg afwisseling. De speelduur is kort, 67 minuten, maar dat is lang genoeg om de aandacht vast te houden. Voor volwassenen is het amusant om Joke Bruijs en Gerard Cox (‘Hè, wat?) hier een ouder echtpaar te zien spelen en de ‘vermomming’ van Sinterklaas bij zijn bezoek aan het verzorgingshuis zorgt zeker voor een brede glimlach. In een bijrol is ook de bekende Vlaamse acteur Walter de Donder (o.a. ‘Kabouter Plop’ en ‘Samson en Gert’) te zien.

De dvd bevat ook een Vlaams gesproken versie en twee extra’s: liedjes die ook in de film voorkomen.

Hans Geurts

Bioscooprelease: 11 oktober 2017