Sissi – Die junge Kaiserin (1956)
Regie: Ernst Marischka | 107 minuten | drama, romantiek, geschiedenis | Acteurs: Romy Schneider, Karlheinz Böhm, Magda Schneider, Gustav Knuth, Vilma Degischer, Walther Reyer, Senta Wengraf, Josef Meinrad, Iván Petrovich, Helene Lauterböck, Erich Nikowitz, Hans Ziegler, Karl Fochler
Sissi wordt door haar schoonmoeder Sophie nauwlettend in de gaten gehouden. Al haar handelingen worden gecontroleerd door personeel dat haar in opdracht van de aartshertogin Sophie bespioneert. Sophie schrikt er zelfs niet voor terug om Sissi’s dagboek te lezen. Ze vindt nog altijd dat haar schoondochter en nichtje totaal ongeschikt is als de echtgenote van de keizer. Ze houdt zich aan geen enkel ceremonieel en zet de rigide hofetiquette regelmatig naar haar eigen hand.
Aartshertogin Sophie koestert een grote minachting voor de Hongaarse onderdanen en is ontzet over het feit dat Sissi graaf Andrassy (Walther Reyer), voormalig leider van de Hongaarse opstand, heeft uitgenodigd voor een hofbal als gebaar van verzoening. Sophie beledigt Andrassy door te weigeren aan hem voorgesteld te worden. Andrassy en zijn gevolg van Hongaarse edelen maken zich op om het bal demonstratief te verlaten zonder het keizerlijk paar te groeten. Sissi grijpt op de haar bekende onconventionele manier in door het ceremonieel tijdelijk om te draaien en vraagt Andrassy ten dans. Hiermee voorkomt ze een politieke rel en wint ze onvoorwaardelijk de harten van de Hongaarse onderdanen.
Op het hofbal valt Sissi flauw. Ze blijkt natuurlijk zwanger te zijn. Jammer genoeg baart ze geen jongen en dus geen troonopvolger, maar niettemin is Franz Joseph dolblij met hun dochtertje. Vanwege de vele verplichtingen van het keizerspaar en ook omdat ze Sissi te jong vindt, besluit aartshertogin Sophie dat zij de opvoeding ter hand zal nemen. Franz Joseph steunt zijn moeder in die mening. Sissi is zo ontdaan door deze ‘diefstal’ en het gebrek aan steun van haar echtgenoot dat ze naar haar ouders in Beieren vlucht. Een breuk lijkt onvermijdelijk.
Net als in de eerste ‘Sissi’ film (1955) wordt de kijker getrakteerd op de pracht en praal van het Oostenrijkse hofleven. De ene schitterende japon na het andere prachtige kostuum wordt afgewisseld met rijke interieurs. Er is nauwelijks een romantischer achtergrond denkbaar voor de grootse en meeslepende liefde tussen de keizer en zijn kindvrouwtje Sissi. Zwijmelen is niet te voorkomen.
Gelukkig wordt er tegenwicht geboden aan al deze zoetigheid in de vorm van politieke problemen met de Hongaarse onderdanen. Romy Schneider is op die momenten geen kindvrouwtje, maar een ware vorstin met keizerlijke allure. Ze kan dan ook echt acteren. Maar het grootste tegenwicht komt natuurlijk van haar tirannieke schoonmoeder die voor geen enkele maatregel terugschrikt om haar schoondochter in het strakke hofgareel te krijgen, desnoods met onmenselijke maatregelen. Een erg mooie rol van Vilma Degischer. Dat Sissi zich hier succesvol tegen verzet en alle harten voor zich wint, draagt alleen maar bij aan de onweerstaanbare romantiek van de film. Een mooi vervolg op het eerste deel van de ‘Sissi’ trilogie.
Diana Tjin-A Cheong