Slitage – Seeds of the Fall (2009)

Regie: Patrick Eklund | 18 minuten | drama, komedie, korte film | Acteurs: Jacob Nordenson, Anki Larsson, Daniel Rudstedt, Camilla Larsson, Svante Grundberg

Oude mensen doen niet aan seks. Dat is een van de vreemde vooroordelen uit Hollywood (en de rest van de gladde glossywereld) waar de Zweedse regisseur Patrik Eklund in zijn kortfilm ‘Slitage’ (Engelse titel: ‘Seeds of the Fall’) korte metten mee maakt. Dat het (overigens net als bij strakke, jonge mensen) echter niet altijd vanzelf gaat, blijkt al in de eerste scène van dit mooie portret.

Daarin zien we Rolf en Eva, beide netjes aan hun eigen kant van het bed, verstrikt in de sleur van hun huwelijk. Rolf maakt liever zijn kruiswoordraadsel af dan dat hij Eva wat genegenheid toont. Haar avances worden knorrig afgeweerd en alles lijkt er op te wijzen dat het stel seksueel allang op een dood spoor zit. Maar als uit het niets een bulldozer hun slaapkamer binnen komt gereden, waait er de nodige frisse lucht door hun relatie en komen ze beiden tot bloei. De kortfilm grossiert in droogkomische observaties en dialogen, maar legt daarmee een charmante aantrekkelijkheid aan de dag. De meest bizarre situaties worden volkomen nuchter gebracht – een stijl die meer Scandinavische (kort)films siert.

Dat het verhaal op zich niet heel bijzonder is, wordt gecompenseerd door het voortreffelijke acteerwerk, de mooie montage en de fantastische mise-en-scène. ‘Seeds of the Fall’ biedt troost aan mensen die denken dat hun relatie onherroepelijk in het slop is geraakt. Mensen die minder mistroostig zijn over hun relationele perikelen, zullen in de kortfilm een prettige, verrassende en vooral humoristische kijk op het seksuele leven op oudere leeftijd zien. Al is het verhaal eigenlijk voor alle leeftijden…

Wouter de Boer