Snuf de Hond en de IJsvogel (2010)

Regie: Steven de Jong | 85 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Ydwer Bosma, Joosje Duk, Marcel Faber, Eva Crutzen, Rense Westra, Dominique van Vliet, Frans de Wit, Yoni Serlie, Leo de Jong, Steven de Jong, André de Zee, Griet Anne Banga, Max Jongerius, Sheila Lever, Rianne de Vries, Wimpy de Vries, Nick Jongerius, Robert Post, Popke van der Zee, Jaap Jan van der Meer

‘Snuf de Hond en de IJsvogel’ is de vierde verfilming van een boek uit de nog altijd populaire reeks die Piet Prins in de jaren vijftig uitbracht. In tegenstelling tot de eerste en tweede film (‘Snuf de hond in oorlogstijd’, ‘Snuf de hond en de jacht op de Vliegende Volckert’, beiden 2008), worden de hoofdrollen niet door de te oud voor deze rollen geworden Tom van Kalmthout en Vivian van Huiden vertolkt, maar door Ydwer Bosma (Tom) en Joosje Duk (Mirjam). Ook spelen de films zich niet, zoals in de boeken, af rond de Tweede Wereldoorlog, maar zijn de gebeurtenissen naar de 21ste eeuw gehaald. De derde film, die net als de tweede en vierde, gemaakt werd voor de TV, was een erbarmelijke productie. Op bijna alle fronten sloeg de film de plank flink mis: het acteerwerk was slecht en de effecten deden goedkoop aan. Gelukkig is deze vierde film een stuk beter te verteren.

Hoewel het verhaal in grote lijnen het boek volgt, is een waarschuwing voor Snuf-fans die rekenen op een één-op-één-vertaling wel op zijn plaats. In het boek (dat door uitgever Vuurbaak opnieuw is uitgebracht als filmeditie, met scènefoto’s uit deze en de vorige film) gaat Tom samen met zijn vrienden Karel en Bertus op zeilvakantie. In de film is de plek van Karel en Bertus ingenomen door Mirjam. En omdat het verhaal zich in de huidige tijd afspeelt, is de woonwagenbende vervangen door een vader die met zijn twee zoons het criminele pad opgaat. Wat opvalt is dat in het scenario voldoende aandacht wordt geschonken aan de achtergrond van het gezin: door de vroege dood van de moeder van zijn twee zoons is vader een verbitterde man geworden die zich tegen kapitalisme en commercie heeft gekeerd, omdat dat alles kapot maakt. Daarom meent hij zich diefstallen te kunnen veroorloven en zet hij zijn zoons in om mensen op te lichten en zakken te rollen.

Tom en Mirjam worden de dupe van deze kleine criminelen. Wanneer een gestolen portemonnee door de twee broers in de IJsvogel wordt gelegd, en vervolgens ontdekt wordt door een ijverige politieagente (op hakken!), wordt het duo gearresteerd. Tom is van mening dat zij zelf de daders moeten pakken, omdat de politie hen toch niet gelooft. Met hulp van Snuf weten ze te ontsnappen. Mirjam heeft zo haar twijfels of het wel een goede beslissing is geweest, maar omdat zij aan Toms moeder heeft belooft verantwoordelijk voor hem te zijn, heeft ze geen andere keus dan mee te gaan. Het wordt een spannend avontuur, waarin zowel Tom, Mirjam als Snuf in levensgevaar komen te verkeren.

Het is prettig om te zien dat Ydwer Bosma en Joosje Duk gegroeid zijn in hun rollen. Het acteren is weliswaar nog steeds een zwak punt van de film, maar het is in ‘Snuf de hond en de IJsvogel’ lang niet meer zo tenenkrommend als in de derde film. Daarnaast zit deze film visueel een stuk aantrekkelijker in elkaar. Het feit dat het meeste zich afspeelt op of aan het water doet de film veel goed en er zitten mooie, sfeervolle plaatjes in van de Hollandse wateren. Het verhaal mag dan voorspelbaar zijn, het is niet moeilijk om mee te leven met de gebeurtenissen op het scherm. De doelgroep zal zich best vermaken met deze sympathieke speelfilm.