Spider-Man: Homecoming (2017)

Recensie Spider-Man: Homecoming CinemagazineRegie: Jon Watts | 133 minuten | actie, avontuur, science fiction | Acteurs: Tom Holland, Michael Keaton, Robert Downey Jr., Marisa Tomei, Jon Favreau, Gwyneth Paltrow, Zendaya, Donald Glover, Jacob Batalon, Laura Harrier, Tony Revolori, Bokeem Woodbine, Tyne Daly, Abraham Attah, Hannibal Buress, Kenneth Choi, Selenis Leyva, Angourie Rice, Martin Starr, Garcelle Beauvais, Michael Chernus, Michael Mando, Logan Marshall-Green, Jennifer Connelly

Spider-Man is misschien wel de enige held die zich qua populariteit kan meten met iconen als Batman of Superman. Het is dan ook niet toevallig dat de tiener die spinnenkrachten heeft dan ook wat meer filmavonturen heeft dan de gemiddelde held uit de Marvelstal. Deze iteratie, ‘Spider-Man: Homecoming’, is dan ook alweer de derde poging om het verhaal van Spider-Man tot een succesvolle filmfranchise te maken. Deze keer markeert echter het moment dat de jonge held onderdeel uitmaakt van het Marvel Cinematic Universe, waar ook films als ‘Iron Man’, ‘The Avengers’ en de ‘Captain America’ films onder vallen. Een wereld die voor de achtergrond van een fantastische superheldenfilm zorgt.

De rol van Spider-Man en Peter Parker wordt dit keer ingevuld door Tom Holland. Liefhebbers van eerder genoemd Marvel Universum kennen de acteur al uit ‘Captain America: Civil War’ waarin Holland als de superheld werd geïntroduceerd. Zijn scènes in die film blijken een heel goede indicatie voor wat er kon worden verwacht van zijn eigen solofilm. Een hele hoop energie en charisma zorgen ervoor dat men zijn of haar ogen de volle speelduur niet van Holland af kan houden. Constant wisselend tussen de tiener en de superheld, zorgt hij ervoor dat de kijker actief wordt betrokken in het geven om beide aspecten van de persoon (iets waarbij zijn collega’s in vorige films de plank meer dan eens missloegen).

Hij krijgt hierin dan ook wel veel hulp van een breed scala aan even charismatische ondersteunende personages. De grote uitschieters hierin zijn Jacob Batalon, die Parkers beste vriend Ned speelt, en Robert Downey Jr., de befaamde Iron Man die de mentorrol op zich neemt. Beiden worden op cruciale momenten door het verhaal verweven zonder dat de focus van het titelpersonage er onder lijdt. Het enige andere personage wat (terecht) een vergelijkbare focus krijgt, is Michael Keatons The Vulture.

Adrien Toomes, zoals deze Vulture in het dagelijks leven heet, komt kort na de gebeurtenissen uit ‘The Avengers’ namelijk op straat te staan door Stark Industries. Toomes krijgt hierdoor een hekel aan Tony Stark, de Iron Man, en besluit om verschillende mysterieuze artefacten om te toveren tot wapens en in de schaduw zijn wraak uit te denken. Peter Parker komt steeds meer overvallen tegen waarin de misdadigers met lasers schieten in plaats van kogels en komt het spoor van de sinistere Vulture, het brein achter deze operaties.
Keatons terugkeer naar de superheldenfilm is werkelijk uitmuntend. Hij steelt zowat de show van Holland. Hij geeft een behoorlijk serieuze en dreigende invulling aan een personage dat in de stripboeken tegenwoordig vooral voor gek wordt gezet. Sterker nog, hij laat de kijker meevoelen met zijn verhaal. Spider-Man komt voor een aantal morele keuzes te staan wanneer hij uiteindelijk oog in oog komt met de vliegende superschurk.

‘Spider-Man 2’ (2004) wordt vaak als de beste uit de reeks van films over de superheld gezien. Er is echter een nieuwe standaard voor films over de muurkruiper. Nog nooit is er een acteur geweest die zo goed de essentie van de superheld wist te vertolken en er is zelden een Marvelfilm geweest waarin de schurk zo memorabel was. Dat de plot verder wat voorspelbaar is, kan dan door de vingers worden gezien. In een jaar dat is overspoeld met superheldenfilms weet ‘Spider-Man: Homecoming’ er alsnog bovenuit te slingeren.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 6 juli 2017
VOD-release: 15 november 2017