Spijt! (2013)

Regie: Dave Schram | 93 minuten | drama, familie | Acteurs: Stefan Collier, Dave Mantel, Nils Verkooijen, Dorus Witte, Robin Boissevain, Jessica Zeylmaker, Edo Brunner, Brahim Fouradi, Fabienne Bergmans, Mike Libanon, Gregory Samson, Roos Ouwehand, Rick van Elk, Eileen Farnham, Tarzan Rutgers, Charlotte Bakker

Voor de huidige generatie jongeren is het boek ‘Spijt!’ van Carry Slee een klassieker, een ontroerend verhaal dat op vele kinderen en tieners een diepe indruk heeft achtergelaten. Er werd een situatie geschetst die voor sommigen akelig dichtbij kwam. Bijna iedereen heeft de meedogenloosheid van pesterijen weleens meegemaakt; als dader, als slachtoffer of als bijstander. ‘Spijt!’ drukte lezers flink met hun neus op de feiten en toonde de gevolgen die getreiter kan hebben. Het boek is inmiddels alweer zeventien jaar oud, maar Carry Slee’s nog altijd actuele bestseller is nu een nieuw leven ingeblazen met de langverwachte verfilming.

Jochem (Stefan Collier) is een verlegen, vriendloze grijze muis, en ook nog eens dikker dan zijn klasgenoten. Een makkelijk doelwit voor Sanne (Charlotte Bakker) en haar vrienden, die hem zoveel mogelijk het leven zuur maken. Omdat dit pestende clubje zo dominant is, durft niemand tegen hen in te gaan. Zelfs David (Robin Boissevain) houdt zich stil, terwijl hij toch veel medelijden met de jongen heeft. Hij heeft wel andere dingen aan zijn hoofd, zoals zijn band en zijn grote liefde Vera (Dorus Witte). De klassenmentor vindt het ‘geplaag’ om te lachen, daar word je toch hard van? Jochem lijkt er dus helemaal alleen voor te staan. Toch krijgt hij hoop als David en Vera met hem bevriend beginnen te raken, maar wanneer ook zij hem laten stikken verliest hij alle moed.

Dat de meeste kijkers de afloop van het verhaal al kennen, doet niets af aan de kracht ervan. Het wrede getreiter wordt op een confronterende manier getoond: Jochem die gedwongen naakt rondloopt omdat zijn kleren zijn verstopt, Jochem met zijn hoofd in het toilet geduwd, Jochem, rollend in zijn eigen braaksel… Prettige beelden zijn het niet, maar ook zulke dingen horen bij het echte leven. De gebeurtenissen worden belicht vanuit verschillende perspectieven, wat tot interessante inzichten voor tieners kan leiden. We zien hoe Sanne zelf veel problemen thuis heeft, en waarschijnlijk daarom haar agressie zo heftig afreageert. Verder zien we hoe een ‘sukkel’ als Jochem stiekem ook talenten heeft en misschien helemaal niet zo saai is als hij lijkt.

‘Spijt!’ zal het publiek hopelijk een stukje bewuster maken over een belangrijk maatschappelijk issue als pesten, dat bijna niet genoeg in de aandacht gebracht kan worden. Hoewel de acteerprestaties niet altijd even indrukwekkend zijn, kan er een hoop geleerd worden van de personages. Mensen zullen zich waarschijnlijk in hen kunnen herkennen, bijvoorbeeld in het gebrek aan daadkracht van David, of het gebrek aan begrip van de mentor. Maar ‘Spijt!’ is zeker niet alleen geschikt voor kinderen. Ook volwassenen zullen wellicht te maken krijgen met vochtige ogen.

Alexandra Hoff

Bioscooprelease: 20 juni 2013
DVD- en blu-ray-release: 12 november 2013