Spongebob: Spons op het droge – The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water (2015)

Regie: Paul Tibbitt | 93 minuten | animatie, avontuur, komedie, familie | Nederlandse stemmencast: Frank Lammers, Lex Passchier, Finn Poncin, Just Meijer, Sander de Heer, Jan Nonhof, Lottie Hellingman, Victor van Swaay | Originele stemmencast: Tom Kenny, Antonio Banderas, Paul Tibbit, Bill Fagerbakke, Rodger Bumpass, Mr. Lawrence, Jill Talley, Dee Bradley Baker, Clancy Brown, Carolyn Lawrence, Sirena Irwin, Mary Jo Catlett, Mark Fite, Thomas F. Wilson, Riki Lindhome, Kate Micucci, Matt Berry

Wie nog nooit van Spongebob heeft gehoord heeft a) onder een steen geleefd, b) is kinderloos en c) heeft geen televisie. Dit gele fenomeen met zijn irritante hinniklachje heeft miljoenen kinderharten gestolen en is nog steeds mateloos populair. Al leek zijn populariteit de laatste jaren tanende. Niets is minder waar, want de gele spons kreeg een tweede bioscoopfilm. In 3D nog wel. De vorige bioscoopfilm rond de spons dateert alweer van tien jaar geleden. Spongebob is meer dan een hype, want het is weinig cartoons gegeven om de aandacht van het kritische kinderpubliek een decennium lang vast te houden.

In ‘Spongebob: Spons op het droge’ neemt het gele gevaarte het op tegen de gemene piraat Burgerbaard (Antonio Banderas). Deze zeewaardige schoft heeft het recept van de succesvolle krabburgers gejat. Dit gepatenteerde gerecht is de succesformule van het restaurant waar Spongebob werkt. De spons trommelt zijn maatjes op en gaat met hen het gevecht aan met baardmans.

Wie nog nooit van Spongebob gehoord heeft en ouder dan twaalf jaar is, zal deze film vast vreselijk vinden. Het irritante lachje van de titelheld en de chaotische en drukke humor is een aanslag op de zenuwen. De doelgroep zal deze film echter vast geweldig vinden. Er is veel aandacht aan de vormgeving besteed. De combinatie van 2D en 3D animatie is erg opmerkelijk en ziet er verzorgd uit. Er is duidelijk goed over nagedacht. Daarnaast is de sneer naar Marvel-superhelden leuk bedacht. Als Spongebob aan land gaat, transformeert hij in een overdreven gespierde superheld die continu quasistoere poses aanneemt.

‘Spongebob: Spons op het droge’ is een knap gemaakte animatiefilm die dankzij het titelpersonage en de drukke humor vooral een jongere doelgroep zal aanspreken. Fans van Banderas zullen zijn smakelijke bijrol zeker waarderen. De Spaanse acteur is nooit te beroerd om zijn imago op de hak te nemen (kijk maar naar ‘Puss In Boots’) en dat doet hij ditmaal weer met verve.

Bioscooprelease: 28 januari 2015
DVD- en blu-ray-release (ook 3D): 17 juni 2015