Storm (2005)

Regie: Måns Mårlind, Björn Stein | 110 minuten | thriller, fantasie | Acteurs: Sasha Becker, Lina Englund, Peter Engman, Eric Ericson, Christian Hollbrink, Jonas Karlsson, Carl-Johan Kihlbom, Joel Kinnaman, Karl Norrhäll, Matias Padin, Per Ragnar, Jacqueline Ramel, Eva Röse, Victor Ström

‘Storm’ wordt ook wel aangekondigd als het Zweedse antwoord op ‘The Matrix’. Maar wanneer je ‘Storm’ kijkt, merk je als snel dat ‘Storm’ vooral een zeer surrealistische film is. Verwacht geen makkelijk voorgesneden plot zoals bij ‘The Matrix’. In plaats daarvan combineert de film sterke actie met een zeer intrigerend psychologisch verhaal.

Het is wel duidelijk dat ‘Storm’ leentjebuur heeft gespeeld bij ‘The Matrix’, zo komen sommige scènes, zoals de achtervolging van de heldin, bekend voor en maakt de film in de eerste plaats gebruik van eenzelfde soort karakters. Pas later begint de film goed los te komen van zijn grotere Hollywood broer en weet ‘Storm’ een eigen opmerkelijke identiteit te creëren.

Dat zit vooral in de karakters en de welgeplaatste humor. Hoewel de slechterik zeer cliché overkomt en het idee van een actievolle heldin die de hoofdpersoon meesleept al vele malen eerder is gebruikt, hebben de karakters van ‘Storm’ iets unieks. Vooral de hoofdpersoon Donny is goed uitgedacht en uitgewerkt. Hoewel Donny een stuk minder sympathiek blijkt te zijn dan je had verwacht, blijft hij interessant en ben je daadwerkelijk benieuwd over hoe hij het zal aanpakken en hoe hij het er van af zal brengen.

Ook de minder belangrijke karakters zijn leuk uitgedacht en goed neergezet en zijn vaak ook een voorbereiding op een ander stuk van het plot. Dat bijvoorbeeld het broertje van Donny tussen opmerkingen door een belangrijk onderdeel van het verhaal naar voren bracht, was onverwachts en subtiel gedaan.

Ook de eerder genoemde humor maakt de film zeer de moeite waard. De humor is moeilijk te omschrijven, maar is vooral gebaseerd op zelfspot en onverwachts bizarre situaties. Opmerkelijk genoeg blijft de film hoe dan ook iets bijzonders hebben en lijkt de humor een essentieel onderdeel van de film in plaats van een paar goed gerichte oneliners waarmee je het vaak mee moet doen.

Om dit alles is een plot geweven waar je ‘u’ tegen zegt. Het surrealisme dat in de film voorkomt, is ook meer van het fantastische soort dan pure vaagheid en je merkt al snel dat de plot eigenlijk helemaal ergens anders naartoe leidt dan je zou verwachten. Misschien het enige minpunt aan de film is dat de plot soms iets te vergezocht lijkt te zijn, maar tegelijkertijd zorgt dit ook dat dit een film is waar je nog lang over na zult denken.

Daarnaast is het een verademing dat men nauwelijks computergegenereerde special effects gebruikt. Alles is een combinatie van goed uitgekozen locaties en interessante vechtscènes. De acteurs lijken er veel zin in te hebben, en de muziek is plezierig opzwepend en goed geplaatst.

‘Storm’ is een goede combinatie van actie, humor en surrealisme. Het is dan ook geen wonder dat deze film de Zilveren Méliès voor de beste Europese fantastische film is toegekend door de jury van het Amsterdam Fantastic Film Festival 2006. Een must voor de sciencefiction fan!

Bertine van Hövell