Straight Outta Compton (2015)

Regie: F. Gary Gray | 147 minuten | biografie, drama, muziek | Acteurs: O’Shea Jackson Jr., Corey Hawkins, Jason Mitchell, Neil Brown Jr., Aldis Hodge, Marlon Yates Jr., R. Marcos Taylor, Carra Patterson

Compton, een ghetto in Los Angeles, was de broedplaats voor de legendarische rapgroep N.W.A. (Niggaz wit Attitudes) met bekende leden als Eazy-E, Ice Cube en Dr. Dre. Eind jaren 80 zorgde deze groep ervoor dat het grote publiek kennismaakte met gangsta rap. De opwaardering van ghetto naar penthouse is natuurlijk een uiterst verfilmbaar verhaal.

Dr. Dre en Ice Cube zitten als producenten achter de ontwikkeling van ‘Straight Outta Compton’ dus aan insider details geen gebrek. Regisseur F. Gary Gray is trouwens geen onbekende van het duo; hij heeft al meerdere keren met ze samengewerkt aan verschillende muziekvideo’s.

Dat je het leven van drugsdealer niet lang kan volhouden realiseert Eazy-E (Jason Mitchell) zich maar al te goed. Dus wanneer vriend Dr. Dre (Corey Hawkins) voorstelt om samen met Ice Cube (O’Shea Jackson Jr.), DJ Yella (Neil Brown Jr.) en MC Ren (Aldis Hodge) de rapgroep N.W.A. te vormen, is de keuze snel gemaakt. Na het uitbrengen van de eerste single, gefinancierd met drugsgeld, wordt Eazy-E benaderd door Jerry Heller (Paul Giamatti) met het voorstel om de groep te managen.

Alles lijkt lange tijd goed te gaan; het geld loopt binnen en hun controversiële raps doen hun populariteit alleen maar groeien. Maar de ongelijke financiële verdeling zet de onderlinge verhoudingen op scherp en de hechtheid van de groep vertoont steeds meer scheurtjes.

De explosieve opening van ‘Straight Outta Compton’ zet gelijk de toon en eist je volledige aandacht. Deze wordt gedurende de lange speelduur (147 minuten) ook niet snel losgelaten. De problemen met de politie en hoe zij jonge zwarte mannen behandelt is een terugkerend thema in de film. Met een gezichtsbepalende hit als ‘Fuck Tha Police’ is dit dan ook niet vreemd te noemen.

Met een rits aan onbekende acteurs liggen de verwachtingen qua acteerniveau wellicht niet zo hoog, maar de centrale cast (met onder andere de zoon van Ice Cube) weet zich gemakkelijk staande te houden naast een veteraan als Paul Giamatti. Hun opzienbarend treffende gelijkenissen met de echte leden van N.W.A. zorgen voor net dat extra beetje geloofwaardigheid. Namen als Snoop Dogg en Tupac geven ook nog even een korte acte de presence.

De inspraak van de betrokkenen in ‘Straight Outta Compton’ zorgt er wel voor dat negatieve aspecten, zoals vermeende mishandelingen, onderbelicht blijven. Minder interessante zakelijke geschillen krijgen tegen het einde van de film soms teveel de overhand, maar de weg daar naar toe wordt meeslepend in beeld gebracht. Je krijgt ook echt het gevoel alsof je de reis naar de top, met alle ups en downs die daarbij horen, van dichtbij meemaakt.

Het verhaal achter de rapgroep N.W.A. is zeker niet alleen voor hiphop fans interessant. ‘Straight Outta Compton’ laat zien dat een geslaagde biografische film niet afhangt van het lijdend voorwerp, maar van de kwaliteit van het verhaal. En net zoals het album waarnaar de filmtitel verwijst is deze dubbel platina waard.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 3 september 2015
DVD- en blu-ray-release: 20 januari 2016