Stray Sheep (2018)

Recensie Stray Sheep CinemagazineRegie: Madja Amin | 13 minuten | korte film, drama | Acteurs: Slimane Dazi, Nabil Kechouhen

In het openingsshot van de korte film ‘Stray Sheep’ (Madja Amin) zweeft de toeschouwer op een fraaie manier met de camera mee door het wolkendek. Een droomvlucht waarvan je hoopt dat het voor eeuwig is. Maar vrede heeft geen oneindige houdbaarheidsdatum. Al snel zet een onheilspellend geruis op, dat eindigt in een oorverdovende klap.

Het daaropvolgende shot brengt de toeschouwer terug op Aarde. In het gras ligt een jongen. De blik in zijn ogen verraadt dat hij ook net uit een mooie droom is weggetrokken. Maar dan neemt de realiteitszin het over. Hij kijkt zoekend om zich heen, maar lijkt niet te zien wat hij vinden moet. Het is zijn gehoor dat de helpende hand biedt. Op de achtergrond klinkt het geluid van een dier. De jongen haast zich naar de bron van het geluid en vindt daar een eenzame koffer. Op het moment dat hij de koffer opent, slaakt hij een zucht van verlichting. Zijn metgezel is terecht: een onschuldig uit de ogen kijkend lammetje.

Van de schok bekomen, vervolgt het tweetal zijn weg. Op naar hun gezamenlijke lotsbestemming: het einde van hun vrijheid. De jongen staat op het punt uitgehuwelijkt te worden, zijn metgezel zal tijdens de trouwpartij als offer dienen. Ontsnappen aan de onvermijdelijkheid van de toekomst lijkt onmogelijk. Met zijn dromerige karakter probeert de jongen toch nog wat van zijn vrije leven te maken. De prikkelende cinematografie van ‘Stray Sheep’ conformeert zich aan die geestkracht. Het spel met focus, de gedurfde camerastandpunten en het surreële slot dragen allen bij aan een mooi symbolische film, die naar meer werk van regisseur Amin doet smaken.

Wouter Los