Stuber (2019)

Recensie Stuber CinemagazineRegie: Michael Dowse | 93 minuten | actie, komedie | Acteurs: Dave Bautista, Kumail Nanjiani, Mira Sorvino, Natalie Morales, Iko Uwais, Betty Gilpin, Karen Gillan, Jimmy Tatro, Steve Howey, Rene Moran, Amin Joseph, Christine Horn, Trevor Shand, Jared Logan, Kyle Zingler

De ‘buddy flick’ is een opmerkelijk genre. Zet twee tegenpolen bij elkaar en laat deze al kibbelend door het beeld rennen. Op het einde van de film is het duo dichterbij elkaar gekomen en hebben ze van elkaar geleerd. Het klinkt zo simpel, maar dat is het niet. Bij dit soort films draait het voornamelijk om de chemie tussen de hoofdpersonen. Als er geen prettige wisselwerking tussen het duo dat de hoofdrol vertolkt bestaat, is de hele film ten dode opgeschreven. ‘Stuber’ bewijst dat er echter meer komt kijken bij het maken van een goede ‘buddyflick’. Met alleen chemie kon je er namelijk ook niet…

In ‘Stuber’ draait het om de kamerbrede Vic Manning (Dave Bautista). Deze politieman achtervolgt een misdadiger die een spoor van lijken achterlaat. In zijn zoektocht krijgt hij hulp van een Uber-chauffeur (Kumail Nanjiani) die hem door Los Angeles vervoert.

Bautista was voordat hij in Hollywood kwam een beroemde showworstelaar. Hij wilde echter in de voetsporen treden van Dwayne ‘The Rock’ Johnson en John Cena die ook de overstap van de ring naar het witte doek maakten. Johnson begon zijn loopbaan als actiester, maar besloot vervolgens om zich ook aan comedy te wagen. Met succes. Cena bewandelde dezelfde weg. Bautista probeert dit ook. In ‘Guardians of the Galaxy’ bewees hij zeker over komisch talent te beschikken, maar in ‘Stuber’ doet hij te hard zijn best om de lachers op zijn hand te krijgen. Dat werkt niet.

Nanjiani schurkt regelmatig tegen de irritatiegrens aan, maar dankzij de prettige chemie met Bautista blijft dit duo de aandacht trekken. Het is leuk om dit tweetal te volgen, maar de film begint op den duur in te zakken. De humor is te inwisselbaar en de actie te zwak. Onvergeeflijk als je over een actiester als Iko Uwais beschikt. Deze beste man liet in ‘The Raid’ en ‘The Raid 2’ zien dat hij de vechtsport Pencak Silat perfect beheerst en erg flexibel is. Er wordt veel te weinig gebruik gemaakt van zijn talent, waardoor ‘Stuber’ tot een nogal vlak en plat actiefilmpje wordt gedegradeerd. Met een beter script en meer fantasievolle choreografie had deze film meer potten kunnen breken.

Bioscooprelease: 11 juli 2019
DVD- en blu-ray-release: 11 december 2019