Sunshine Cleaning (2008)

Regie: Christine Jeffs | 92 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Amy Adams, Emily Blunt, Alan Arkin, Jason Spevack, Steve Zahn, Mary Lynn Rajskub, Clifton Collins Jr., Eric Christian Olsen, Paul Dooley, Kevin Chapman, Judith Jones, Amy Redford

‘Sunshine Cleaning’ gaat over de twee zussen Rose (Amy Adams) en Norah (Emily Blunt) en je hebt als kijker het gevoel even in hun leven te stappen en mee te kijken hoe het zich voltrekt, om daarna om te draaien en je zachtjes terug te trekken. De film behandelt grote zaken zoals het opvoeden van kinderen als alleenstaande ouder, relaties en zelfs zelfmoord. Wat doe je als je kind door een overmaat aan fantasie weer eens van school gestuurd wordt? Wat doe je als je minnaar geen keuze maakt tussen jou en zijn vrouw? Wat doe je als je veel geld nodig hebt? Of nog simpeler: wat doe je als je niemand hebt om op je kind te passen en je moet naar een belangrijke afspraak? Rose worstelt hiermee en deze onzekerheid wordt prachtig neergezet door Amy Adams in combinatie met intiem (dicht op de huid gefilmde) beelden. Ook zus Norah worstelt zo met haar eigen demonen en kiest eindelijk eens niet voor de makkelijke weg maar gaat de confrontatie aan.

Het leven is niet gemakkelijk en het lijkt nu in de tijd van economische crisis een populair onderwerp om te focussen op ‘het financieel aan de afgrond staan’ en ‘de eindjes aan elkaar moeten knopen’. Gelukkig legt ‘Sunshine Cleaning’ hier niet de nadruk op en benadert dit deel juist positief. De nadruk van de film ligt eerder op de verschillende soorten relaties die belangrijk zijn in het leven en wat je zelf uit het leven kan halen.

In ‘Sunshine Cleaning’ wisselen de realistische – en soms pijnlijke – scènes af met komische scènes die bijna absurd zijn. De bekende matras scène is er zo een van. Maar wie bedenkt een personage met maar een arm die als hobby modelvliegtuigjes bouwen heeft? Ook zijn de acteurs goed gecast, je hebt het idee dat je ze zo tegen het lijf zou kunnen lopen in het onbestemde Amerika.

In de film hoor je alle omgevingsgeluidjes zoals het kraken van de deuren en het achtergrondgeruis van het voorbijrazend verkeer. Samen met de intieme shots zou dit het tot een subtiele film maken maar ‘Sunshine Cleaning’ is meer dan dat. Er vindt veel afwisseling plaats met realistisch getinte humor en de rauwe werkelijkheid. Ook de beelden zijn afwisselend: van dicht op de huid tot wat het personage ziet of zelf gezien wordt, tot overzichtsbeelden zoals van het huis in de straat.

‘Sunshine Cleaning’ springt er als onafhankelijke film uit tussen alle Hollywood producties. Het is een film in de trant van ‘Frozen River’: een realistisch gefilmd verhaal van een alleenstaande moeder die moet te zien overleven. Alhoewel iets minder grauw, ‘Frozen River’ neigt nog iets meer naar een documentaire door de harde werkelijkheid te portretteren en ‘Sunshine Cleaning’ wordt uiteindelijk toch een komisch en sprookjesachtig verhaal door het happy end.

Dat einde wordt jammer genoeg iets te snel afgerond, ‘Sunshine Cleaning’ had nog best tien minuten langer mogen duren. Het einde had iets meer aandacht mogen krijgen, iets mee uitgesponnen mogen zijn. De film eindigt nu voor het gevoel redelijk abrupt en dat is toch een beetje zonde nadat er zoveel aandacht besteed is aan alles van daarvoor. Afgezien van dat minpuntje is ‘Sunshine Cleaning’ ontroerend, grappig, confronterend en hartverwarmend zonder dat op iedere scène al te veel nadruk gelegd wordt. Geen van deze emoties zijn overheersend en dat maakt het ‘Sunshine Cleaning’ tot een leuke, mooie en grappige film waar je 92 minuten zeker van gaat genieten.

Barbara Plasmans

Bioscooprelease: 14 mei 2009