The Beach Bum (2019)

Recensie The Beach Bum CinemagazineRegie: Harmony Korine | 94 minuten | komedie | Acteurs: Matthew McConaughey, Snoop Dogg, Isla Fisher, Stefania LaVie Owen, Martin Lawrence, Zac Efron, Jonah Hill, Jimmy Buffett, Donovan St V. Williams, David Bennett, Clinton Archambault, Joshua Rosen, Tonya Oliver

Je houdt van zijn werk of je vindt het helemaal niks. Maar je hebt hoe dan ook een mening over Harmony Korine. De controversiële Amerikaanse filmmaker brak door toen hij in 1995 samen met fotograaf Larry Clark de film ‘Kids’ maakte, over jongeren in New York die gedurende de aids-epidemie een hedonistisch leven vol drank, drugs en seks leiden. De film lanceerde de carrières van actrices Chloë Sevigny (indertijd de vriendin van Korine) en Rosario Dawson en van Korine zelf, die naast het schrijven van scenario’s nadien ook plaatsnam op de regisseursstoel om een aantal experimentele, genre-overschrijdende films te maken die de gemoederen flink bezig hielden. Waar enerzijds zijn werk als te controversieel en moreel verwerpelijk werd bestempeld, werd hij door bijvoorbeeld collega’s Gus Van Sant en Werner Herzog omarmd als een van de grootste Amerikaanse regietalenten. Korine’s meest succesvolle film is ‘Spring Breakers’ (2012), een kleurrijke misdaadfilm waarin een groep studentes tijdens de voorjaarsvakantie (‘spring break’) via een door James Franco gespeelde excentrieke drugsdealer in een wereld vol seks, drugs en misdaad belandt. Ook over deze film lopen de meningen wijd uiteen; waar de een de schaars gekleed rondhuppelende actrices als vrouwonvriendelijk en seksistisch bestempeld, ziet de ander er juist een modern staaltje ‘girl power’ in.

‘The Beach Bum’ (2019), Korines eerste film sinds ‘Spring Breakers’, is de meest toegankelijke film die hij tot nu toe maakte. Matthew McConaughey speelt de hoofdrol van Moondog, een soort hippiedichter met lang zongebleekt haar die ooit een geslaagde bundel uitbracht en sindsdien teert op dat ene succes – en het fortuin van zijn steenrijke echtgenote Minnie (Isla Fischer). Zo af en toe zit hij met een typemachine tussen zijn benen, maar de meeste tijd brengt hij door met een dikke joint tussen zijn vingers of een fles drank in zijn handen. Zijn huwelijk met Minnie is er een van het vrije soort, dus hij gaat regelmatig van bil met de schaars geklede dames die rond wandelen op de stranden van de Florida Keys. Wie maakt hem wat? Zorgen zijn voor morgen. Zijn dochter Heather (Stefania LaVie Owen), die op het punt staat te trouwen, hoopt dat haar vader eindelijk eens een beetje volwassen wordt en zijn agent (Jonah Hill) zit vooral te wachten tot zijn langverwachte nieuwe roman uitkomt. Maar Moondog heeft geen haast, hij rookt liever nog wat wiet met zijn maatje Lingerie (Snoop Dogg, die in feite zichzelf speelt). Als het noodlot toeslaat en Minnie komt te overlijden, is het ineens gedaan met Moondogs luie leventje. In haar testament heeft ze namelijk opgenomen dat hij zijn deel van haar fortuin pas krijgt als hij volwassen wordt en zijn boek afmaakt. Tot grote frustratie van Moondog, die een halfslachtige poging tot afkicken al snel staakt en in zijn zoektocht naar zichzelf op avontuur gaat met een pyromaan genaamd Flicker (Zac Efron), dolfijnvaarder Captain Wack (Martin Lawrence) en muzikant Jimmy Buffett (die zichzelf speelt). Maar of hij ooit volwassen wordt…?

De ‘stonerfilm’ (of ‘slackerfilm’) is inmiddels een genre op zich. Moondog doet in de verte denken aan bijvoorbeeld ‘The Dude’ uit ‘The Big Lebowski’ (1998), al is het personage uit ‘The Beach Bum’ meer een anarchistische hedonist en ‘The Dude’ eerder een charmante nietsnut. De kunst is met een film als ‘The Beach Bum’ om je onder te dompelen in de wereld waarin Moondog en consorten leven, anders is er niet veel aan. Dankzij het kleurrijke, bedwelmende camerawerk van de Belg Benoît Debie, die ook ‘Spring Breakers’ filmde, lukt dat aardig. Maar omdat het verhaal nergens naartoe leidt haak je net zo snel weer af, zeker als je niet in een kreuk ligt om een met een uit de klauwen gegroeide travestiet flirtende Zac Efron, Martin Lawrence die zijn papegaai cocaïne voert of McConaughey die al seksend en telefonerend een bevallige dame met een spatel op de billen slaat. De acteurs hebben ongetwijfeld veel lol gehad bij het maken van deze film, maar van enige diepgang is natuurlijk geen sprake; enkele halfslachtige pogingen die daartoe gedaan worden lopen op niets uit. Dat McConaughey na een reeks veelgeprezen rollen in zee ging met Korine duidt er voornamelijk op dat hij diep van binnen nog altijd die halve hippie is die in een camper woonde aan het strand en ooit door de politie aangehouden werd omdat hij in zijn blootje zat te trommelen.

Bij gebrek aan diepgang en zonder een verrassende boodschap zou je zeggen dat ‘The Beach Bum’ niet veel meer is dan een anderhalf uur durende trip waarin het leven uitgebreid gevierd wordt. Wat deze film net boven de gemiddelde stonerkomedie uittilt is Harmony Korine, die tussen alle nietszeggende scènes door toch door laat sijpelen gevoel voor stijl en sfeer te hebben. Nu alleen die inhoud nog!

Waardering:

Bioscooprelease: 28 maart 2019
DVD- en blu-ray-release: 4 december 2019