The Bricklayer (2023)

Recensie The Bricklayer CinemagazineRegie: Renny Harlin | 110 minuten | actie, thriller | Acteurs: Aaron Eckhart, Nina Dobrev, Clifton Collins Jr., Tim Blake Nelson, Ilfenesh Hadera, Oliver Trevena, Akis Sakellariou, Ori Pfeffer, John T. Woods, Konstantin Adaev, Zachary Willis, David Kennedy, Veronica Ferres, Johanna Harlin, Anastasia Doumtsis, Michael Siriopoulos, Teodora Djuric, Cristina Serafini

Na het succes van ‘Taken’ met Liam Neeson zijn alle sluizen geopend en is de actiefilm waarin een karakteracteur op leeftijd het opneemt tegen een oneindig leger schurken niet meer weg te denken uit de bioscoopzalen. Gerard Butler scoorde goed met zijn ‘… Has Fallen’ serie en Keanu Reeves (geen karakteracteur, maar zeker een briljant Martial Artist) zag zijn carrière opleven dankzij zijn hoofdrol in de ‘John Wick’ franchise. Denzel Washington koos op latere leeftijd voor een loopbaan als eenmansleger in de ‘Equalizer’-reeks. “Dat wil ik ook”, moet Aaron Eckhart gedacht hebben toen hij zich verbond aan ‘The Bricklayer’. De 55-jarige Amerikaan wil als actiester de boeken in gaan. Gaat dat lukken?

In ’The Bricklayer’ draait het om Vail (Eckhart). Deze eenzaat verdient de kost als metselaar, maar is eigenlijk een CIA-agent in ruste. Als zijn oude kompaan Radek (Clifton Collins Jr.) opduikt en dood en verderf zaait, schakelt de CIA tegen wil en dank Vail in. Deze topagent trekt namelijk zijn eigen plan en heeft niet veel op met protocollen. Om de oude ijzervreter in het gareel te houden, mag de onervaren agente Kate (Nina Dobrev) mee op missie.

‘The Bricklayer’ is een film die profiteert van de (schrijvers)stakingen in Hollywood, waardoor veel projecten stillagen of niet van de grond kwamen. De kwaliteit van deze film is niet erg hoog en normaliter zou deze productie het witte doek niet halen. Regisseur Renny Harlin – ooit een gevierde cineast met kaskrakers als ‘Die Hard 2’, ‘Cliffhanger’, ‘The Long Kiss Goodnight’ en ‘Deep Blue Sea’ – heeft een fantasieloze actiefilm ingeblikt die nergens het niveau van de B-film overstijgt.

De speelduur is veel te lang, omdat er veel tijd wordt uitgetrokken voor onnodig lange flashbacks en scènes waarin het verhaal nog eens netjes wordt uitgelegd. Van het verhaal moet ‘The Bricklayer’ het ook niet hebben, want het vertelsel over een gepensioneerde superagent die nog één keer in actie komt om zijn oude rivaal te stoppen heb je als genrefan al duizend keer eerder en beter gezien.

Eckhart is een prima acteur, maar hij slaagt er niet in om een inleefbaar personage neer te zetten. Vail is een norse vent met een klein hartje. Punt. Kate leert dat theorie wat anders is dan de praktijk en ontdekt waarom Vail is zoals hij is. Radek is het enige enigszins inleefbare personage, maar het malle hoedje dat op Collins Jr. hoofd is geplakt maakt het lastig om hem serieus te nemen. De getalenteerde cast kan weinig met het script.

De actiescènes zijn rommelig in beeld gebracht. De camera lijkt om de personages heen te dansen, maar dan wel op een verkeerde manier. Je ziet niet goed wat er precies gebeurt. De knokpartijen zijn chaotisch en volledig kapot gemonteerd. Je kijkt naar een videoclip in plaats van een overzichtelijk gevecht. ‘John Wick’ laat zien hoe je actie opwindend in beeld brengt. ‘The Bricklayer’ is een stap terug in de tijd. Wat rest is een vrij sfeerloze B-film die alleen voor die hard genrefans te pruimen is. Bioscoopbezoekers verdienen beter dan dit.

Bioscooprelease: 15 februari 2024