The Day After – Geu-hu (2017)

Recensie The Day After Cinemagazine Regie: Hong Sang-soo | 92 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Cho Yunhee, Joabang Ki, Kim Min-hee, Kang Taeu, Kim Sae-byeok, Kwon Hae-hyo

Het in zwart-wit geschoten ‘The Day After’ is de tweede film van de Koreaanse veelfilmer Hong Sang-soo die in 2017 tijdens het Cannes Filmfestival in première ging. Deze draaide in competitie, ‘Claire’s Camera’ kreeg een speciale screening. Hong Sang-soo is bekend om zijn losse manier van filmen, het herhalen van thema’s (de vele tekortkomingen van de Koreaanse man staat bijvoorbeeld vaak centraal), en het spelen met tijd en verwachtingen van de kijker. Ook in ‘The Day After’ gebruikt de regisseur zijn handelsmerk.

Het gaat dit keer echter eens niet om een man in de filmindustrie, maar de eigenaar van een kleine, maar succesvolle uitgever, Bong-wan Kim (Haeh-yo Kwon). We leren hem kennen aan het ontbijt, wat volgens zijn vrouw veel eerder op de ochtend plaatsvindt dan normaal. Ze maakt zich zorgen om hem: waarom kan hij niet slapen, waar gaat hij naar toe als hij straks de deur uit gaat, heeft hij misschien een affaire? Bong-wan geeft geen antwoord, maar zijn lachje en stilzwijgen spreken boekdelen.

Na deze ietwat slome start, gaat ‘The Day After’ in een versneld tempo verder. Aanvankelijk denk je dat je naar een scène kijkt die volgt op dat eerste kruisverhoor tijdens het ontbijt, maar het blijkt zich eerder afgespeeld te hebben. En zo speelt Hong Sang-soo met de kijker, net als je denkt grip op de situatie te hebben, en in welke volgorde de gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, moet je dat weer herzien. Het is knap dat de filmmaker met zo weinig middelen (de film heeft bijvoorbeeld maar een handvol locaties) en een in de basis eenvoudig lijkend verhaal zo’n intrigerend geheel heeft weten te maken.

Het meest interessant is nog dat de focus op Bong-wan als belangrijkste personage naadloos overgaat naar de weergaloze Kim Min-hee, die als Bong-wans nieuwe medewerkster Areum ook hier weer met een paar intelligente opmerkingen haar baas – onbedoeld – op zijn nummer zet. Het is makkelijk om je als kijker met haar te identificeren, want de andere personages maken zichzelf graag belachelijk in hun snotterende, dronken uitbarstingen vol leugens en gemanipuleer. En het mooie is dat Areum zelf nog de meeste invloed lijkt te hebben op haar laffe baas, zonder dat beide partijen daarvan op de hoogte zijn.

Hong Sang-soo’s films zijn als kleine pareltjes, die op zichzelf al het bekijken waard zijn. Voorkennis is beslist niet nodig, als ‘The Day After’ je eerste kennismaking met deze filmmaker is, is dat prima. Maar net als met echte parels, nemen de films in waarde toe als je er meer bij elkaar voegt. Plaats je ‘The Day After’ in de context van Hong Sang-soo’s oeuvre, dan zul je deze film nog meer waarderen. Een film die je zeker vaker kunt kijken, om er nog meer uit kunnen te halen.

Bioscooprelease: 8 augustus 2019