The Dentist (1996)

Regie: Brian Yuzna | 92 minuten | horror, thriller | Acteurs: Corbin Bernsen, Linda Hoffman, Earl Boen, Michael Stadvec, Ken Foree, Tony Noakes, Molly Hagan, Patty Toy, Jan Hoag, Christa Sauls, Mark Ruffalo, Lise Simms, Joanne Baron, Brian McLaughlin

Na de stereotype films met monsters, seriemoordenaars en krankzinnige geleerden, vond cultregisseur Brian Yuzma het tijd worden om misschien wel een grotere filmschurk te introduceren. Een sadistische, psychopatische tandarts! Een briljant idee, dat een spannende, beklemmende griezelfilm heeft opgeleverd.

‘The Dentist’ begint met de introductie van de tandarts, Alan Feinstone (Bernsen). De man heeft torenhoge schulden en ook emotioneel gaat het hem ook niet voor de wind. Feinstone heeft ontdekt dat zijn mooie, jonge vrouw Brooke (Hoffman) vreemd gaat. Plotseling slaan alle stoppen door bij de tandheelkundige, hij ontwikkelt een buitenproportionele vorm van smetvrees. In Feinstone’s zieke geest ontpopt hij zich tot de vleesgeworden bestraffer van alles wat ‘vuil’ is. De praktijk van de tandarts verandert binnen de kortste keren tot een martelkamer waarin geen enkele patiënt veilig is voor Feinstone’s sadistische handelingen.

Het verhaal van de film is niet bijster sterk, maar daar draait ‘The Dentist’ ook niet om. In dergelijke horrorfilms draait het om spanning en op dat vlak scoort ‘The Dentist’ een dikke voldoende. Yuzna heeft met een opmerkelijk laag budget een zeer knappe en bij vlagen zenuwslopende prent gemaakt.

Corbin Bernsen speelt op sterke wijze een man die steeds verder afglijdt in een draaikolk van waanzin. Als kijker weet je dat de tandarts uiteindelijk compleet door zal draaien, maar de vraag is wanneer. Yuzna en Bernsen houden de spanning erin door de suspense op een mooie manier op te voeren. Net als je denkt dat de tandarts een achteloze patiënt te grazen neemt, gebeurt er niets. Het blijft steeds onvoorspelbaar wanneer Feinstone eindelijk toe zal slaan. Het overtuigende spel van Bernsen zorgt ervoor dat je je niet hoeft te vervelen.

Ook Hoffman en Boen zijn goed te pruimen als respectievelijk de vrouw en belastinginspecteur van Feinstone. Dat Boen een nogal eendimensionaal, op geld belust personage speelt, is in het geval van deze film niet erg. Het platte karikatuur van een belastinginspecteur past gewoonweg bij dit soort films. Dat de nare, vervelende inspecteur uiteindelijk het slachtoffer wordt van de geschifte tandarts moge duidelijk zijn. Ook de rest van de cast komt niet verder dan de gebruikelijke stereotype personages, zoals de mooie blondine, de dikke, zeurderige man en ga zo maar door. Het spel van deze acteurs is niet bijster sterk, maar gaat gelukkig niet irriteren.

De grote troef van de film, de martelscènes, zijn gelukkig uiterst sterk in beeld gebracht. De rillingen lopen over de rug als Feinstone puntgave gebitten verandert in bloedende ruïnes. De vertrouwde tandartsapparatuur verandert in levensgevaarlijke moordwapens in de handen van de tandarts. De golf van herkenning die deze werktuigen oproept, maakt de gebeurtenissen op het scherm extra gruwelijk.

Yuzna heeft uitermate goed ingespeeld op de angst voor de tandarts, die veel mensen hebben. De gruwelijkheden komen slechts kort en fragmentarisch in beeld, maar dat maakt de impact voor het getoonde er niet minder om. Het valt op dat Yuzna in deze prent een behoorlijk laag ‘gore-gehalte’ heeft gebruikt, trouwe fans van deze cultregisseur hoeven echter niet te denken dat Yuzna softer is geworden. Het gebrek aan smerigheid wordt gecompenseerd door een hoge dosis spanning.

Bioscooprelease: 18 juli 1996