The Drop Kick (1927)

Regie: Millard Webb | 62 minuten | drama, romantiek, sport | Acteurs: Richard Barthelmess, Barbara Kent, Dorothy Revier, Eugene Strong, Alberta Vaughn, James Bradbury Jr., Brooks Benedict, Hedda Hopper, Mayme Kelso, George C. Pearce, John Wayne

‘The Drop Kick’ heeft de eer om één van de eerste films te zijn waarin John Wayne meedeed. Maar het is informatie die de kijker letterlijk van te voren moet krijgen, anders zou hij het niet weten. Wayne’s aanwezigheid in de film is namelijk van de “knipper met je ogen, en je mist het”-variant. Daarnaast is er buiten deze wetenschap weinig interessants over ‘The Drop Kick’ te melden, afgezien van de sepia-tint waarin de film vertoond wordt. Het is een saai verhaal over een verliefd stelletje en een wannabe-femme fatale die zo haar eigen plannen heeft met de man uit het stel.

Regisseur Webb lijkt niet goed te weten wat voor film hij ‘The Drop Kick’ wil laten zijn. Voor een sportfilm komt er simpelweg te weinig sport in voor. Zo’n drie kwartier lang wordt de kijker een worst voorgehouden door het talent van American Football-speler Jack Hamill te bejubelen en het te hebben over een grootse, op handen zijnde wedstrijd. Maar er komt al die tijd geen stadion, grasveld, of sportoutfit in beeld. In plaats daarvan wordt de kijker opgezadeld met de introductie van een tentatieve driehoeksverhouding. Jack merkt dat hij gevoelens heeft voor een jeugdvriendin, terwijl de vrouw van de coach Brad Hathaway al een tijdlang met hem loopt te flirten en later roet in het eten zal gooien.

Het lot van Brad is tragisch en het dilemma waar Jack voor komt te staan is interessant. En wanneer in de laatste acte eindelijk de footballwedstrijd getoond wordt komt er – ondanks de veelal onoverzichtelijke montage – een beetje leven in de film. Het komt echter veel te laat. ‘The Drop Kick’ spendeert te veel tijd aan het belichten van stroeve romances en te weinig aan echte, dramatische spanning of vlotte sportwedstrijden.